Натискът на търговските вериги върху фермерите и нелоялните търговски практики да бъде спрян с конкретни предложения от Европейската комисия (ЕК) за цялата верига за доставка на храна – за това настояват евродепутатите в резолюция, гласувана във вторник.
Така може да се осигурят справедливи доходи за земеделците и по-голям избор за потребителите. Целта е постигането на честни и прозрачни отношения между производителите, доставчиците и дистрибуторите на храни, съобщи Европейският парламент (ЕП).
Справедливата търговия следва да помогне и за справянето със свръхпроизводството и разхищаване на храни, добавят евродепутатите.
„Трябва да се направи повече, за да се подобрят отношенията между доставчиците и супермаркетите“, заяви докладчикът на ЕП Едварт Чесак (ЕКР, Полша). Той настоява всички участници във веригата за доставка на храна да имат еднакви права.
Неравномерното разпределение на приходите и неравнопоставеността на силите по веригата за доставки на храни са дисбаланси, които трябва спешно да бъдат преодолени, се казва в резолюцията, приета с 600 гласа „за“, 48 „против“ и 24 „въздържал се“.
Евродепутатите подчертават, че продажбата под производствената цена и сериозната злоупотреба от страна на големите вериги за търговия на дребно с основни храни като млечни продукти, плодове и зеленчуци, заплашват дългосрочната устойчивост на производството на такива продукти в ЕС.
Фермерите и малките и средни предприятия са особено уязвими по отношение на нелоялните търговски практики. Те понякога са принудени да работят на загуба заради неблагоприятни ценови договорености с по-силните страни, като поемат разходите от преоценка на стоките и отстъпки в супермаркетите.
Потребителите пък са поставени в неизгодно положение, тъй като техният избор на продукти и достъп до нови и иновативни продукти се ограничават, казват евродепутатите.
Те подчертават, че досега доброволните схеми и схемите за саморегулиране са показали ограничени резултати вследствие на липса на правилно прилагане, недостатъчно представителство на земеделските стопани, конфликти на интереси между страните, механизми за уреждане на спорове, които не са в състояние да се справят с „фактора страх“ на доставчиците, и факта, че те не се прилагат към цялата верига за доставки.
Те добавят, че има нужда от рамково законодателство на равнище ЕС в борбата с нелоялните практики.
В съобщението от ЕП се пояснява, че примери за нелоялни търговски практики са забавяния на плащането, ограничен достъп до пазара, едностранни промени или промени със задна дата на договорните условия, внезапно и неоправдано прекратяване на договор, нелоялно прехвърляне на търговски риск и прехвърляне на разходи за транспорт и съхраняване на доставчиците.
ЕС вече има законодателство за борба с нелоялните търговски практики между бизнеси и потребители (Директива 2005/29/ЕО), но за момента няма европейски правила против нелоялните практики между различните оператори във веригата за доставка на храни. Нелоялните практики са покрити само частично от законодателството за защита на конкуренцията.
преди 8 години БРАВО !!!но има и други нелоялни практики които водят до косвени убийства - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1745776689033891 отговор Сигнализирай за неуместен коментар