Още един терминал за втечнен газ ще заработи в Европа – изграденият във френския пристанищен град Дюнкерк. Проектът беше изграден и включен към френската газопреносна мрежа в края на миналия ноември. В първата седмица на юли се очаква да пристигне и първият танкер с втечнен газ, който да захрани съоръжението, съобщиха от компанията, която експлоатира терминала - Dunkerque LNG.
Капацитетът на терминала е регазификацията на 13 млрд. куб. метра природен газ годишно, като 3 млрд. куб. метра ще бъдат постоянно налични и в готовност за доставка. Терминалът ще захранва газовия пазар във Франция и Белгия, като капацитетът му е в състояние да покрие 20% от нуждите от газ за двете държави.
Акционери в новия терминал са френската EDF (с 65%), белгийската Fluxys (25%) и Total. Стойността на новия терминал е около 1 млрд. евро, става ясно още от сайта на компанията.
Съоръжението е напълно в съзвучие с новата политика на Европейската комисия за насърчаване на алтернативните източници на природен газ за Европа. Още в началото на годината Комисията публикува плановете си за подобряването на енергийната сигурност в Европа. От тях стана ясно, че втечненият газ ще играе все по-голямо значение за Европа.
В момента основни доставчици са Катар, Алжир и Нигерия, но след шистовата революция в САЩ потенциално в Европа може да идва природен газ и от там.
Доказателство за интереса на американците към европейския пазар е и заявката на един от производителите – Cheniere, да участва в проект за терминал край Александруполис. Чрез съоръжението и Югоизточна Европа ще има достъп до втечнен газ.
Американската компания вече започна да захранва терминалите в Европа – първата доставка на втечнен газ от САЩ вече е факт в Португалия.
С промяната на европейската стратегия за внос на природен газ се очаква и директен сблъсък между газовите компании от САЩ и руската „Газпром“, която е доставчик на около 1/3 от газа, който се потребява в Европа, идващи по газопроводи.
Надеждите на ЕК са, че с наличието на конкуренция цената на суровината ще бъде по-добра за крайните потребители.
Новата политика в тази област обаче има и своите негативи – опасенията на еколозите са, че тя ще насърчи добива на шистов газ в различни райони на света, а това ще се окаже пагубно за опазването на околната среда.
преди 8 години На редакторите на Инвестора им е все две...да върви там бизнеса пък другото е бошлаф. Ти не видиш ли , че тая година "дойната крава" за тях е темата "диверсификация и намаляване зависимостта от руски газ "...тъй че заработват орицата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Редакторите на Инвестор би трябвало по добре да са запознати с материята по която пишат коментари. Американците се насочиха към Португалия, но като разбраха че цените на руския природен газ са много по ниски от предлаганите от тях за втечнения отплаваха към друго направление!?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ще, ще...! Цената ще е справедлива - американска, евроатлантическа! Ние имаме опит с диверсификацията на електроенергетиката... хихихи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години То терминали ще направят ,въпросът е газ дали ще има и то на изгодна ценадокаран от другия край на света? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Със плюсовете , дето си ги шляпате с тоя кавал под тебе няма да докарате по бързо шистака до Франция... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "...но след шистовата революция в САЩ потенциално в Европа може да идва природен газ и от там."след шистовата революция всички шистаци станаха собственост на банките заради дългове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Не ти ли прави впечатление , че всичките статии за диверсификации и намаляване зависимостта от Русия са в бъдеще неопределено време. Основният играч е Газпром...Ами да пробват да го преборят с цени и количества ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "...но след шистовата революция в САЩ потенциално в Европа може да идва природен газ и от там." То може отвсякъде да се докара...количествата и цената са определящи...иначе статийката си е единствено лъскане на тоягата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар