Вторият по големина германски търговец на хранителни стоки Rewe, който е собственик на "Пени маркет" и "Билла България", преустановява продажбата на найлонови торбички, съобщи компанията.
С това в кошовете за боклук в Германия ще има по около 140 млн. торбички по-малко на година. Вместо вредните за околната среда найлонови пликчета клиентите ще получават на касите алтернативи от памук, както и хартиени торби, постоянни пазарски чанти, направени от рециклирани материали, или кашони.
Oт забраната в Rewe засега не са засегнати безплатните прозрачни найлонови торбички, които се използват при пакетиране на плодовете и зеленчуците. Но и тук се търсят алтернативи за замяната им, казва говорител на веригата.
С прекратяването на продажбите на найлонови торбички Rewe излиза извън рамките на доброволния ангажимент на Министерствата на търговията и околната среда. Според тях от 1 юни не трябва да се раздават безплатни найлонови торбички. 240 фирми засега са се задължили да продължат да искат пари за торбичките. Засега обаче пълната им отмяна е немислима за повечето търговски предприятия.
Германското правителство възнамерява да свали потреблението на найлонови торбички от средностатистическите 70 торбички на глава от населението на година сега до 40 броя на глава от населението до 2025 г. Това са и предписанията на общоевропейски регламент. По данни на "Грийнпийс" именно на пластмасовите торби се дължи увеличеното количество отпадъци в океаните.
Активисти за опазване на околната среда обаче са скептични дали доброволното ограничаване наистина ще доведе до сериозни резултати. Те се опасяват, че дори цена от 15 цента или по-ниска няма да откаже купувачите. Освен това се опасяват, че едва ли много търговци ще се решат да искат цена в диапазона от 20-30 цента за торбичка. Според еколозите именно такава цена би била ефективна, или цялостна забрана.
Самата Rewe се е решила на тази стъпка не на последно място, защото мнозинството от клиентите са за подобно решение. Почти две трети от запитаните клиенти биха ползвали торбички за многократна употреба или такива от хартия или картони.
Експерти обаче отправят критика и в друго направление. Според тях хартията и картонът са не по-малко вредни за околната среда. За направата на торбички от хартия са нужни много ресурси - целулоза, вода, енергия, и по-специално - химикали. Въпреки това относително високо разхищение и високите разходи, направени по този начин, хартиените торби обикновено се използват само няколко пъти. Ето защо еколозите препоръчват употребата на торбички за многократна употреба от рециклирани материали, раници, кутии или велосипедни кошници.
В магазините на компанията всяка седмица пазаруват 27 млн. клиента. По време на тримесечна тестова фаза, в която над 130 магазина са се отказали от продажбата на найлонови торбички, се оказва, че над 65% от клиентите одобряват тази мярка.
REWE Group е един от водещите търговски и туристически концерни в Германия и Европа. През 2015 г. той реализира приходи от 52,4 млрд. евро. Основаната през 1927 г. REWE Group сега има 330 000 служители и 15 000 обекта в 20 европейски страни. В Германия през 2015 г. около 232 000 служители вкарват в касите приходи за 38,2 млрд. евро.