След месеци обсъждане на „компромис“, с който да се даде тласък на изпадналото в застой търговско споразумение между ЕС и САЩ и да се успокоят критиците вляво, търговският еврокомисар Сесилия Малмстрьом сега е изправена пред още по-трудно изпитание: да убеди партньора си в преговорите във Вашингтон да приеме предложението.
Амбициозната стъпка на Малмстрьом през септември за реформа на най-спорния аспект в сделката – арбитражната система, която позволява на инвеститорите потенциално да съдят правителства за регулации, които не харесват, сякаш потуши критиките. Врявата около клаузата за съдебните спорове доведе до застой в Европейския парламент това лято, припомня POLITICO.
Уловка обаче има: САЩ не приемат нейния план.
„Неуместно е да се мисли, че САЩ ще приемат това, което Европа е измислила“, казва Шон Хедър, старши мениджър в Американската търговска камара. „Предстоят преговори“.
Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ/TTIP) може да добави по още 119 млрд. долара годишно към икономиката на ЕС, докато САЩ очакват да печелят по 95 млрд. евро годишно, сочи скорошно проучване, възложено от Американската търговска камара (AmCham).
ЕС и САЩ ще стартират 12-ия кръг от преговори от ТПТИ след две седмици, а предложението на Малмстрьом ще бъде сложено на масата за разговори за пръв път. През септември тя представи плана на ЕС за постоянен съд от 15 независими съдии и шест апелативни съдии, избрани публично от САЩ, ЕС и трета страна.
Търговският представител на САЩ Майкъл Фроман посрещна предложението хладно в края на октомври, като постави под въпрос най-вече нуждата от апелативен трибунал.
„Досега е имало само няколко дела срещу САЩ и правителството никога не е губело“, каза Фроман в интервю за Ройтерс. „За мен не е ясно защо ще искате да дадете на компаниите още един шанс“.
Американската бизнес общност очаква базата за преговори да бъде спорният модел на решаване на спорове, използван в последните търговски сделки, например Транстихоокеанското партньорство (ТТП/TPP) между САЩ и над 20 страни, твърди Хедър.
Обществените консултации на Европейската комисия, публикувани през януари миналата година, показаха огромно мнозинство от граждани, критикуващи съдебната система.
Поддръжниците на предложението на Малмстрьом за решаване на спорове, казват, че американската система разчита на тайни, недемократични съдилища, където компаниите са включени при избирането на съдии. В предложената алтернатива на Малмстрьом съдиите се номинират от държавите, не от инвеститорите, а решенията могат да бъдат обжалвани.
BusinessEurope, основното бизнес лоби на континента, критикува предложението на ЕС, заявявайки, че е твърде трудно да се предяви иск срещу държавата.
„Ако само държавите избират съдии, но не и инвеститорите, това увеличава риска те да не бъдат независими“, казва Никос Лавранос, генерален секретар на Европейската федерация за инвестиционно право и арбитраж (European Federation for Investment Law and Arbitration). „Истинският въпрос е: ще бъде съдът справедлив?“.
Говорителят на комисията Даниел Росарио заяви: „Смятаме, че нашето предложение постига правилния баланс между нуждата от защита на инвеститорите и гарантирането на принципите на прозрачност и отчетност, докато в същото време съхранява правото на регулации“. Той добавя: „Очакваме конструктивно решение със САЩ“.
По отношение на прозрачността на съда Вашингтон може да бъде отворен за предложението на Комисията, казва Марк Бунгенбер, професор по право в Saarland University. САЩ наскоро сключи ТРР сделката, която включва „много важни подобрения“, като публикуването на всички решения и процесуални документи, което е доста близо да договареното на ЕС в търговските сделки с Канада или Сингапур, казва той.
Деликатен момент обаче ще бъде предложената промяна от ad hoc арбитражен съд в постоянен международен съд, ключов елемент в предложението на Малмстрьом.
„Американските преговарящи може да не са склонни да се откажат от тази точка, тъй като знаят, че законодателите в Конгреса трудно ще я приемат, а сделката накрая трябва да бъде одобрена от тях“, каза Хендрик Буржоа, председател на оперативната група по ТПТИ в AmCham.
Проблемите на Малмстрьом не свършват дотук. Преговорната позиция на ЕС понесе удар миналата седмица, когато Германската федерация на съдиите коментира в правно изявление, че предложение за съд най-вероятно ще нарушава правото на ЕС.
Съзнавайки нарастващия скептицизъм към ТПТИ в Европа, Малмстрьом се опита през последните месеци да спечели критиците на своя страна с предложението си. Европейският парламент прие резолюция през юли миналата година с искане „да се замени арбитражната система с нова система за решаване на спорове между инвеститорите и държавите“.
Всеки компромис със САЩ може да доведе до политическа ответна реакция в Европа.
„Комисията превърна предложението си почти в религия“, казва Кристофър Фйелнер, дясноцентристки евродепутат. „Ще бъде много трудно да се върнат назад. Насочили са се към катастрофа, защото никога няма да успея да го договорят“.
преди 8 години Решението не е и търг.споразумение между САЩ и ЕС защото се нарушава международното право - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1565687093709519 и висш държ. служител на САЩ го каза ''майната му на ЕС''Обяснил съм подробно какво трябва да се направи - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1713014525643441САЩ и ЕС може да оцелеят ако забранят офшорките и т.н. регулации с цел 6% бюдж.излишъци които се инвестират в точно определени неща - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1711968085748085 за да се избегнат катастрофите и се радвам ,че се разбира - http://***.greentech.bg/archives/55447 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Европа не иска американски ГМО и безразборно дупчене по шистовата технология. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ТТИП ще допусне възможността частни компании да съдят националните държави ако бъде допуснато законодателните органи да гласуват закони и подзаконови нормативни актове, ограничаващи действието на ТТИП, т.е ще дерогират ролята на законодателния орган, а оттам и на теорията за представителната власт или демокрацията.Относно ,,справедливостта на новата правна система на ТТИП" тя може да се онагледи в следния пример: частна компания с пазарна капитализация 500 млрд. застава срещу държава, която всяка година трябва да тегли заеми , за да попълва дупките в бюджета; примерът не е валиден единствено за България. Действително в повечето правни системи съществува юридическа презумпция, че икономическото състояние на субектите не води и не трябва да води до неравноправно третиране от съда, но досега в историята по отношение на тази презумпция липсват емпирични доказателства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар