Фармацевтичната компания AstraZeneca предупреди в четвъртък за спад на приходите и печалбата през 2016 г. заради въвеждането на евтини генерични конкуренти на лекарството ѝ за борба с холестерола Crestor, което ще засенчи ръста на продажбите от по-новите лекарства, съобщава Ройтерс.
Очаква се компанията, която през 2014 г. отхвърли оферта за придобиване от Pfizer, да премине през спад на печалбата през тази и следващата година, преди да започне да се възстановява благодарение на обещаваща нова линия от експериментални лекарства.
За тази година AstraZeneca каза, че това ще означава спад от максимум 6% както на приходите, така и на основната печалба на акция, без единичните ефекти и при постоянен обменен курс.
Главният изпълнителен директор Паскал Сорио заяви, че AstraZeneca е изправена пред „период на преход“ заради изтичането на американски патент за лекарството Crestor през май 2016 г., но компанията е готова за успешно завръщане.
„Убедени сме, че силното изпълнение на стратегията ни, както и ползите от целенасочените инвестиции и новите представяния на лекарства, ще ни позволят да се завърнем към устойчив растеж в съответствие с целите ни“, каза той.
Приходите за четвъртото тримесечие на миналата година са се понижили с 5% до 6,4 млрд. долара, засегнати от предишни изтичания на лекарствени патенти. Генерираната основна печалба на акция възлиза на 94 цента, отбелязвайки ръст от 26%.
Средната прогноза на анализаторите в индустрията беше за приходи за тримесечието в размер на 6,29 млрд. долара и печалба от 95 цента на акция, сочи Thomson Reuters.
Освен заради Crestor резултатите за 2016 г. ще бъдат потиснати и от краткосрочна печалба на акция с намалена стойност заради скорошните придобивания на Acerta Pharma и ZS Pharma.
Сорио активно придобива обещаващи биотехнологични компании, за да допълни вътрешните си научноизследователски програми, докато в същото време се освобождава от производството на неосновни продукти, за да може да плаща сметките.
Подобни сделки за „прехвърляне на дейността на външни изпълнители“ са донесли приходи за 1,1 млрд. долараза 2015 г., като се очаква тази цифра да нарасне през 2016 г., съобщава компанията.
AstraZeneca залага сериозно на лекарство срещу рак като двигател на бъдещ растеж и има няколко обещаващи нови продукта, включително за лечение на рак на белите дробове.
Компанията има и големи надежди в областта на имуно-онкологията, където обаче се конкурира с няколко сериозни съперници, включително Bristol-Myers Squibb.