За втори път тази година столицата на най-голямата туристическа страна в света става обект на координирани атаки. Поредната жестокост в Париж травмира града и неговите жители и оказа силен ефект върху туристите. Със засилването на охраната във всички видове транспорт десетки хиляди туристи и пътуващи по работа напускат града.
Туризмът във Франция реализира около 7,5% от БВП.
Непосредствено след атентатите президентът Оланд каза, че затваря границите. Но трафикът от и за Франция не е спирал. Мерките за сигурност по границите са повишени и бе въведен граничен контрол със съседните страни – проверяват се паспорти и лични карти на пътниците от Шенген с влак и коли. Мярката е въведена за месец, в рамките на охраната на Конференцията на ООН за климата на 30 ноември.
В Париж някои метростанции край местата на атаките са затворени, а влаковата мрежа и много автобусни линии се движат с променен график. Има засилени мерки за охрата по летища, гари, транспортни терминали. Eurostar се движи нормално между Гар дю Нор в Париж и Сейнт Панкрас в Лондон, но пътниците трябва да се явят час по-рано, вместо 30 минути предварително.
Air France оперира полетите си нормално, но предупреждава, че са възможни са закъснения в излитанията и кацанията след въвеждането на засилен контрол на границите.
В Париж няколко големи магазини бяха затворени в събота. Le Printemps, Les Galeries Lafayette на булевард Осман затвориха два часа след отваряне на 14 ноември, ден след като украсиха елхата и обявиха намаленията за уикенда.
В събота затвориха и H&M в Париж и Парижки регион „заради сигурността на клиентите, служителите и в знак на солидарност с жертвите“.
„Като имаме предвид, че Франция има голяма туристическа индустрия, възможни са известни щети за икономиката, ако това доведе до спад на посещенията във Франция или за туризма като цяло след катастрофата на руския самолет“, каза Хиденори Суезава, анализатор в SMBC Nikko Securities, цитиран от Ройтерс.
Европа е преживявала и преди подобни координирани атаки срещу транспортните системи и преди – в Мадрид през 2004 и Лондон през 2005. Почти 250 души загинаха, а над 2500 бяха ранени при тези нападения на Ал Кайда над автобуси и влакове.
„Надявам се тези атаки да имат краткосрочен ефект, в който случай пазарната реакция вероятно ще включва само търсене на убежище в облигациите“, каза ГАй Льоба от Janney Montgomery Scott LLC във Филаделфия.