Босна и Херцеговина
За Босна и Херцеговина ЕК посочва, че продължава да стои на пистата на реформите и работи по неизпълнените приоритети по пътя й на присъединяване към ЕС. Препоръчва се да се ускори реформата на съдебната система в съответствие с препоръките в рамките на структурния диалог.
Необходимо е и по-тясно сътрудничество и координация между всички нива на управление, тъй като институционалната структура е сложна и неефективна.
По отношение на борбата с организираната престъпност координацията и сътрудничеството между всички институции в цялата страна трябва да бъдат значително подобрени, препоръчва още Брюксел.
Босна и Херцеговина е на ранен етап по отношение на правата на човека и защитата на малцинствата. Правната и институционална рамка за спазването на човешките права изисква значителни подобрения и приетото законодателство трябва да се прилага ефективно.
Босна и Херцеговина е на ранен етап в развитието на функционираща пазарна икономика, въпреки че е постигнат известен напредък. Трудовият пазар страда от различни проблеми, увеличават се и дефицитите на публичните финанси, още повече, че страната няма достъп до международните пазари.
Значително е държавното присъствие в икономиката, а слабостите в бизнес средата продължават да притискат частния сектор и подкопават потенциала за икономически растеж, подчертава ЕК.
Босна и Херцеговина е на ранен етап и по отношение на цялостното й сближаване с достиженията на правото на ЕС.
Албания и Косово
За да бъде в състояние да започне преговори за присъединяване, Албания ще трябва да проведе серия реформи в ключови приоритетни области и най-вече да финализира на цялостната реформа на съдебната система, посочва ЕК.
Нужен е и по-сериозен напредък на страната в областта на върховенството на закона, разследванията и присъдите на всички равнища що се отнася до борбата с корупцията. Защитата на основните права, включително правата на собственост, трябва да бъде засилена, подчертават от Брюксел.
Следващите решаващи стъпки за цялостна реформа на съдебната система са приемането на нова стратегическа рамка, последвано от изготвянето на съответните институционални, законодателни и процедурни мерки.
ЕК препоръчва запазване на темпа на реформите в политиката и на администрацията.
Комисията изтъква макроикономическата стабилност на Албания, но според институцията е необходимо да се постигне по-голяма фискална консолидация, подобряване на рамката за управление на бюджета, справяне с високото ниво на необслужвани кредити и подобряване на бизнес средата чрез укрепване на върховенството на закона.
За Косово ЕК посочва, че е подписано споразумението за стабилизиране и асоцииране, което е важен момент по пътя на страната към европейското бъдеще. Не са оперативни обаче много от независимите институции и регулаторни органи. Необходимо е да се постигне и по-голяма ефективност на реформата в публичната администрация, консултациите с гражданското общество трябва да станат по-системни, парламентарният контрол върху изпълнението на бюджета да стане надежден и прозрачен, както и да се подобри финансовото управление.
Организираната престъпност в Косово също продължава да буди сериозно безпокойство. Медиите са изправени пред безпрецедентно политическо влияние, сериозни са и икономическите предизвикателства предвид изключително слабия растеж и ниската икономическа активност на населението.