Съветът на Европейския съюз (ЕС) е постигнал съгласие по две предложения за либерализиране на вътрешните пътнически жп услуги и укрепване управлението на железопътната инфраструктура, съобщават от пресцентъра на Съвета.
Предложенията са част от пазарния стълб на четвъртия железопътен пакет.
Целта на новите правила е да подобрят качеството на железопътните услуги, като ги направят по-динамични и ориентирани към клиента. Пакетът предвижда да насърчава и инвестициите и иновациите и да се гарантира лоялна конкуренция на железопътния пазар.
Предвижда се влаковите компании от ЕС да имат недискриминационен достъп до жп мрежата във всички страни от съюза за целите на вътрешните пътнически услуги. Те могат да създават свои собствени търговски дружества, с които да се конкурират с други оператори, или да участват в търгове за обществени поръчки за услуги.
Ще бъдат въведени обаче предпазни мерки, за да се избегне конфликт на интереси и да се увеличи прозрачността на финансовите потоци между управителите на инфраструктурата и железопътните оператори.
Съветът е приел, че конкурсното начало трябва да бъде основното правило за възлагане на обществени поръчки за услуги. Ще има обаче и изключения, които ще позволяват директно възлагане.
Страните членки ще разполагат с три години, за да адаптират своите национални разпоредби. Някои основни правила, като например тези, свързани с независимостта на управителите на инфраструктура или финансова прозрачност, ще трябва да влязат в сила до края на този преходен период.
Съветът разрешава на председателството да започне преговори с Европейския парламент. И двете институции трябва да одобрят предложенията, преди те да се превърнят в закон.