Нова стачка на машинистите в германските държавни железници Deutsche Bahn (DB) заплашва да блокира жп транспорта в страната в рамките на цели шест дни през тази седмица.
Синдикалната организация GDL, която е по-малката от двата синдиката в компанията, започва стачни действия в 15 часа в понеделник в областта на товарните влакове – за седем дни, съобщи организацията във Франкфурт на Майн, цитирана от Ройтерс. От вторник ще започнат стачни действия и при пътническите влакове. Те ще започнат в два часа през нощта и ще бъдат преустановени едва в 9 часа сутринта в неделя. Засегнати са както регионалните влакове, така и тези на дълги разстояния, както и градската железница S-Bahn, която се управлява от Deutsche Bahn - в Мюнхен и областта на Рейн и Майн.
Ако плановете се осъществят, то тези 127 часа стачка в пътническия транспорт биха били най-дългата стачка в историята на жп компанията. Сега обявеният протест е осмият пореден в сегашния конфликт между служители и концерна.
Машинистите настояват за повишение на заплатите от 5% и съкращаване на работните часове от 39 на 37 часа седмично. По-проблемно е искането на синдиката да преговаря и от името на други служители, които традиционно са представлявани от конкурентния по-голям синдикат Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG).
В четвъртък профсъюзът отхвърли новото предложение на DB, включващо 4,7-процентно увеличение на заплатите на два етапа от 1 юли и еднократно изплащане на 1000 евро до 30 юни.
Deutsche Bahn заяви още в края на миналата година, че е предложила 5% повишение на заплатите за следващите 30 месеца за машинистите, но няма да приеме предложението за заплащането на останалите служители.
В GDL членуват 19 000 от 196 000-те служители на компанията в Германия. Организацията е все по-критикувана заради своята неотстъпчивост и стачките, организирани в контекста на отслабващата икономика.
През миналата година синдикатът вече организира четири стачки заради условията на труд, които парализираха жп транспорта в много райони на Германия. Последната, от ноември, бе най-дългата стачка в историята на компанията от основаването ѝ през 1994 г. досега. Тогава загубите за компанията бяха оценени на над 100 млн. евро. Предната стачка пък беше на 18 и 19 октомври.
И през февруари от GDL обявиха стачка, която трябваше да продължи до 180 часа. Тя обаче беше отменена след отстъпки от страна на жп компанията и преговорите бяха подновени.
Последната бе в средата на април и продължи няколко дни.