IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

По-ниските цени на стоките в Европа помагат на потребителите, но носят и риск

Търсенето на стария континент се завръща, но то може да доведе до проблеми за търговците на дребно

17:45 | 18.02.15 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

В един от многолюдните търговски квартали на Милано стана нещо необичайно тази зима - италианците пазаруват. Това е голямото облекчение за собствениците на магазини след шест години спад на продажбите заради рецесията, пише Associated Press, цитирана от БТА.

Президентът на Италианската модна федерация Ренато Борги обаче не е спокоен. Той отбелязва, че клиентите разчитат на сезонните намаления. Ако те започнат да очакват по-ниски цени, секторът ще има проблеми.

"Италианският потребител проверява цените и чака," отбеляза Борги, чиято организация обединява 130 000 търговци на дребно. "Това е тенденция, която ни притеснява", допълни той.

В цяла Европа компаниите правят намаления, за да привлекат клиентите, травмирани от продължилата с години рецесия и високата безработица. Това помага на финансово затруднените семейства и дава така необходимия тласък на продажбите на дребно и на икономиката.

Данните за растежа за четвъртото тримесечие, публикувани наскоро, са по-добри от очакваното, отчасти благодарение на по-големите разходи. Ниските цени обаче са нож с две остриета. Те носят риск от дефлация, когато потребителите започнат да очакват намаления и отлагат покупките с надеждата за по-изгодно пазаруване. Ако това стане навик, икономиката може да остане на дъното с години. При спад на цените компаниите печелят по-малко, инвестират по-малко и задържат растежа на заплатите, а домакиствата стават още по-пестеливи.

Прекалено рано е да се каже дали регионът изпада в рецесия, отбелязват икономистите, но рискът е достатъчно голям, за да накара Европейската централна банка (ЕЦБ) да обяви програма за стимулиране на икономиката на еврозоната на стойност 1 трлн. евро (1,14 трлн. долара).

Банката действа агресивно, тъй като щом икономиката изпадне в дефлация, може да бъде изключително трудно да бъде извадена от това състояние. Япония е в дефлация над две десетилетия, през които икономиката й изпитваше затруднения с растежа.

По последни данни инфлацията в еврозоната е била отрицателна, като цените са спаднали с 0,6% на годишна основа през януари. Дори като се изключи поевтиняването на петрола, цените на останалите стоки спадат или остават ниски.

За Европа ще бъде решаващо дали потребителите ще искат да плащат по-високи цени през следващите месеци.

Рисковете значително се различават в отделните страни:

Италия

Третата по големина икономика в Европа е нагледен пример за това, за което предупреждават анализаторите, като имат предвид рискове от дефлация в Европа. Страната отчита най-ниско равнище на инфлация от 50-те години, когато все още се опитваше да се възстанови от опустошенията на Втората световна война.

Засега понижаването на цените помага за засилване на харченето. През първия уикенд на януари, когато започват разпродажбите, бе отчетен по-голям от очакваното скок на продажбите от 5%. Търговците обаче отбелязват, че желанието за харчене не е голямо извън сезона на разпродажбите.

Има психологически спад в потребителското доверие, посочи Марио Ганасин, един от собствениците на семейната верига за облекло Sorelle Ramonda във Венеция.

Франция

Франция наред с Италия е смятана за една от най-уязвимите сред големите европейски икономики. Инфлацията ѝ е на най-ниското равнище от началото на официалната статистика преди 25 години, като цените спадат рязко, дори като се изключат цените на енергоносителите.

За разлика от повечето страни в еврозоната Франция все още не е видяла как спадът на цените се превръща в по-голямо харчене. Продажбите на дребно намаляват постоянно и рязко от миналото лято.

Матийо План, икономист от Френската икономическа обсерватория, посочва, че 2014 г. "изглежда е най-лошата за страната от началото на кризата през 2008 г." Показателите за 2015 г. не сочат съживяване.

Испания

Испания дава известни основания за надежда. Макар страната да понесе по-сериозна икономическа криза от Италия и Франция, тя реформира икономиката в по-голяма степен и сега се радва на възстановяване, съпоставимо само с германското.

В Испания потребителските цени спадат от юли, но за разлика от Франция, това насърчи харченето - то е нараснало с 2% миналата година и се очаква да продължи да расте тази година. Испанците дори отново купуват по-скъпи неща като автомобили и уреди.

Експертите посочват, че основната причина е спадът на безработицата от 25,7% в началото на 2014 г. до все още болезнено високото равнище от 23,7%.

Германия

Най-голямата европейска икономика се радва на силен растеж и това сякаш смекчава реалните опасения от дефлация. Макар потребителските цени да са спаднали с 0,5%, разходите на домакинствата са се повишили значително през последните три месеца на 2014 г. Това е подпомогнато от спада на цените на енергоносителите.

Данните от провинция Северен Рейн-Вестфалия например сочат, че мазутът е поевтинял с 32,3% на годишна основа, което е значително облекчение за семейния бюджет.

Освен това Германия има ключово преимущество спрямо много други европейски страни: ниска безработица, която повишава потребителското доверие.

Сигурно не е съвпадение, че когато хората харчат повече за дрехи, цените на текстилните изделия спират да се понижават - признак, че дефлацията вероятно няма да намери почва тук.

Великобритания

Цените на дребно спадат 21 поредни месеца във Великобритания, според главната асоциация на търговците на дребно. При все това страната, която не е част от еврозоната, но е ключов нейн търговски партньор, не се безпокои от дефлационните рискове, толкова много, колкото европейските си съседи.

Както и в Германия икономическият растеж е относително добър, потребителското доверие се повишава, а безработицата спада.

В резултат на това централната банка очаква спадът на инфлацията да бъде временен и като цяло да се отрази положително на икономиката. Перспективите за потребителските разходи изглеждат положителни, посочи Хелън Дикинсън, генерална директор на една от британските асоциации на търговците на дребно British Retail Consortium.
Дефлацията не винаги е лоша новина за търговците на дребно, допълни тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:01 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още