След забавяне от няколко години и реконструкция за милиарди долари европейският авиационен концерн Airbus най-после достави първия екземпляр от новия си модел A350 XWB (Extra Wide Body), предаде Ройтерс.
По време на тържествена церемония в Тулуза широкофюзелажната машина, предназначена за полети на дълги разстояния, бе предадена на клиента Qatar Airways.
Това е първият пътнически самолет от ново поколение на авиоконцерна след А380. Моделът А350 ще се конкурира със 777 и 787 Dreamliner на американския Boeing. Airbus реконструира първоначалния А350, за да го направи по-икономичен и пазарно ориентиран.
Стандартната конфигурация с три класи, наречена A350-900, побира 315 пътници и може да измине 14 500 километра. Планирана е и по-дълга версия за 369 пътници (A350-1000), чиито доставки ще започнат през 2017 г. Планираната къса версия A350-800 обаче пада жертва за сметка на модернизирания вариант на джета за дълги полети A330. С по-икономични двигатели и други подобрения създаденият преди 20 години самолет ще преживее втора младост под името A330neo.
Катар пък от своя страна полага усилия да се превърне във водещ авиационен център на фона на подготовката си за домакинство на Световното първенство по футбол през 2022 година, припомня AP.
Благодарение на новите си двумоторни машини A350 и Dreamliner Airbus и конкурентът Boeing си обещават значителни икономии на гориво с до 25 на сто. Съответно и въглеродните емисии ще намалеят. Първоначално замислен като модерна версия на стария A330, A350 бе проектиран като напълно нов самолет след критики от страна на авиокомпаниите.
Базовата версия A350-900 струва 295,5 млн. долара за брой по каталожна цена. Досега Airbus е получил поръчки за 778 броя от новия самолет. Първоначално доставката на първия A350 на Qatar Airways бе планирана за началото на декември, но отново бе отложена, но не по вина на Airbus.
Още видео материали може да видите в сайта на Bulgaria On Air