Двуседмичната стачка на пилотите през септември става все по-скъпа за Air France-KLM.
Тъй като цената на трудовия спор за разширяването на нискобюджетното подразделение ще е по-висока от очакваното, френско-холандската авиокомпания за трети път в рамките на шест месеца намали прогнозата си за печалбата.
„Ние все още получаваме фактури от други авиокомпании, които са превозвали нашите пътници по време на стачката“, каза главният финансов директор на компанията Пиер-Франсоа Риолачи, цитиран от Ройтерс.
В допълнение идват и слабите продажби при някои полети на дълги разстояния. Спадът на цените на петрола, а с това и на керосина, не успява да компенсира това намаляване. Мениджмънтът възнамерява да противодейства със засилени мерки за строги икономии.
Air France-KLM очаква за 2014 г. оперативна печалба (EBITDA) в диапазона между 1,5 и 1,6 млрд. евро. Това е 200 млн. евро по-ниска сума в сравнение с миналата прогноза. Френската компания вече сви прогнозата за годишната си печалба преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) в интервала от 1,7 млрд. до 1,8 млpд. евро.
От спада в цената на петрола групата не успява да се възползва толкова силно, защото компанията се е подсигурила при дългосрочното си планиране срещу колебанията в цената на петрола от сорта брент, заяви Риолачи. Но и керосинът не е поевтинял толкова силно, колкото петрола. Компанията ще направи всичко, за да постигне средносрочните си цели - например чрез намаляване на инвестициите. Така например ще се отложи и доставката на вече поръчаните десет машини Boeing 777.
Новината стресна инвеститорите: акциите на Air France понижиха цената си в петък с повече от осем процента, като повлякоха надолу и книжата на германския конкурент Lufthansa.
Още през третото тримесечие оперативната печалба на Air France-KLM се срина заради стачката с повече от 60 на сто. След тежки преговори и някои отстъпки компанията сключи през октомври споразумение със синдикатите за развитието на нискобюджетното си подразделение. По този начин втората по големина авиокомпания в Европа възнамерява подобно на лидера на континента Lufthansa да противодейства на нарастващата конкуренция от страна на нискобюджетни конкуренти като EasyJet и Ryanair.
В началото на декември Ryanair увеличи за втори път в рамките на четири седмици и за трети път за тази година прогнозата си за печалбата.