Брюксел ще похарчи 3,3 млрд. евро в опит да уеднакви европейското въздушно пространство с цел да преодолее дългогодишната съпротива на държавите членки и съюзите, пише Financial Times.
Европейската комисия (ЕК) е натоварила коалиция от национални доставчици на аеронавигационно обслужване, авиолинии и летища със задачата да координира внедряването на нови технологии, предназначени за намаляване разходите на един полет в рамките на въздушното пространство на Европейския съюз и на въглеродните емисии.
Европейските средства ще бъдат използвани за подкрепа на националните инвестиционни планове и за финансиране на до 50% от наземните проекти и на 20% от въздушните проекти.
Според ЕК модернизацията е жизненоважна не само за бъдещата конкурентоспособност на европейската авиационна индустрия, но и за цялостното състояние на икономиката й. В авиационния сектор работят 11,7 млн. души, които добавят 452 млрд. лири към икономиката, сочат данни на частния британски доставчик на аеронавигационно обслужване NATS.
Брюксел смята, че на година се губят 5 млрд. евро заради отложени полети, потребление на горива и други неефективни практики. На фона на прогнозата, че до 2035 г. въздушният трафик ще се увеличи с 50% до 14,4 млн. полета, съществуващата претовареност само ще влоши и ще подкопае позицията на Европа като водещ авиационен център, ако не се предприемат мерки за подобряване на инфраструктурата.
Според ЕК Европа харчи двойно повече за въздушен контрол в сравнение със САЩ въпреки данните за по-нисък трафик. Брюксел твърди, че това е така заради силно фрагментираната система от 28 национални оператора. Разходите за въздушен контрол представляват от 6% до 12% от цената на самолетния билет.
Въпреки че държавите членки одобряват принципите на единното въздушно пространство, въвеждането му се оказва трудно вече близо 15 години, откакто бе предложено за пръв път. Въпросът е оспорван силно от националните правителства, а няколко съюза заплашват да блокират въздушното движение над Европа, ако се въведе единно въздушно пространство.
По думите на транспортния еврокомисар Виолета Булк опозицията на съюзите ще бъде яростна. Тя се надява на открит диалог.
Авиокомпаниите плащат за услугите за контрол на въздушното пространство според пропътуваното разстояние в съответното национално въздушно пространство и теглото на самолета. Целта на новата инициатива ще бъде да се намалят наполовина разходите на авиокомпаниите в следващите пет години, като системите заработят по-ефективно, а времето за полет се съкрати.
Това ще се случи най-вече чрез намаляване броя на ръководителите на полетите, коментира шефът на NATS Ричърд Дейкин.