В средата на декември „Газпром” ще започне строителството на морската част на „Южен поток”, съобщи началникът на департамента за връзка с органите на властта в Русия Владимир Марков, пише РИА Новости.
Плановете са работата за започне на 15 декември, с което графикът на строителството ще изостане само с месец, обясни още Марков. За него санкциите на Запада няма да повлияят на изграждането на морската част, а газопроводът ще бъде пуснат в експлоатация в срок.
Строителството на газопровода на руската територия не изостава, цената на проекта също отговоря на параметрите за вътрешната норма на възвръщаемост, очаквани от "Газпром", смята още Марков.
Припомняме, че проектът на „Газпром” – „Южен поток”, има за цел да диверсифицира маршрутите на руския природен газ към Европа. Очакванията са пълният капацитет на газопровода да бъде постигнат през 2018 година.
Тогава по газопровода ще могат да бъдат пренасяни 63 млрд. куб. метра природен газ годишно.
В същото време обаче ЕК се закани да блокира газопровода и да не допусне въвеждането му в експлоатация. Брюксел не може да спре строителството, но може да не издаде разрешението за използването на тръбите, заради неизпълнението на Третия либерализационен пакет за енергетиката.
Според руската страна обаче проектът е международен и не трябва да спазва европейските правила.
В началото на 2014 година беше създадена работна група на ниво ЕС – Русия, която да приведе „Южен поток” в съответствие с директивите на ЕК. Заради засилването на напрежението в Украйна обаче работата на експертите беше спряна.
Строителството на сухопътната част на „Южен поток” у нас пък е замразено заради съмненията от страна на ЕК относно прозрачността на проведените търгове за избор на изпълнител на българския участък от проекта.
Въпреки тези спънки обаче Русия не се отказва от плановете си да строи газопровода, макар и лека-полека да губи стратегически партньори, като например Италия, която скоро може да обяви, че "Южен поток" не е приоритет за страната. В същото време обаче Унгария категорично не се отказва от проекта с мотива, че няма по-добър вариант след като беше сложена точка на Nabucco.