Темата за разнообразието не е нова в областта на корпоративното управление и за управлението на човешките ресурси. Тя е „заложена“ в Плана за действие на ЕК /12.12.2012/. Отразява и политиката за увеличаване на дела на жените в корпоративните ръководства.
Разкриването на този вид информация дава възможност на акционери, на пазара, на заинтересованите лица да преценят и доколко се подобрява качеството на ръководните органи. Пазарът има и дисциплиниращ ефект по отношение на това кой и как управлява.
Кой и как ще следи разкриването на нефинансовата информация
Изрично се посочва, че при неспазване на определени норми, обект на разкриване в частта за нефинансова информация, компаниите ще обясняват причините за това. Това положение на директивата възпроизвежда следвания в рамките на ЕС принцип “Спазвай или обяснявай“ по отношение на годишното отчитане на практиката в областта на корпоративното управление.
Принцип, който и към момента се следва от публичните дружества, декларирали, че прилагат Националния кодекс за корпоративно управление.
Интересно е да се отбележи, че Директивата предвижда одиторите да изразяват становище и по това как се спазва разкриването на предвижданата нефинансова информация.
Какво означава Директивата за бизнеса в страните-членки на ЕС
Безспорно периодът, предвиждан в Директивата за влизането на нормите в националните законодателства на страните-членки е немалък. Адресат на промените - при условие, че бъдат транспонирани от българския законодател, са компании от обществен интерес и преди всичко компании, чиито списъчен състав включва повече от 500 служители.
Тук е редно да се посочи, че това касае и предприятия в България, чиито собственик-100% или частично, е държавата. Предприятия, при които има проблеми с прозрачността и разкриването на информацията. Малкият и среден бизнес не е адресат на промяната.
По повод българския бизнес, внимание заслужава постановката на директивата, която важи за групи от компании със задължението в своите консолидирани отчети в частта за управлението да разкриват информация по въпроси за опазване на околната среда и социалната политика. В този смисъл, макар и непряко, „новите страници“ в отчетите ще касаят и поделения на чужди компании на територията на България.
Важно е да се изтъкне и аргументацията по повод „новите страници“ в отчетите: директивата е съпътствана от характерните за европейското законодателство „анализ и оценка на въздействието - анализ на разходите и ползите“.
Привеждането на аргумента „колко струват новите страниците на бизнеса“ е от особено значение. Известно е, че една от причините за избягване на „публичност“ са разходите, съпътстващи предоставяне на информация от компаниите на регулаторите и фондовата борса. Ето и цената според експертите: 5000 евро средно годишно за големите компании.
Цената има и друго измерение: качеството на разкриването, писането на тези допълнителни страници. Изрично е посочено, че се касае за разкриване, а не за разказване.
Представянето на новите тенденции в разкриването на информация тепърва ще бъде обект на очаквани законодателни промени и практики. В рамките на изследователски проект на УНСС и членове на малка неправителствена организация /Форум за корпоративно управление/ предстои да бъдат тествани тези нови тенденции сред български компании и поделения на чуждестранни компании.
В заключение би било добре да се подчертае, че очакванията са приложението на Директивата за разкриване на нефинансова информация и информация за разнообразието да допринесе за качеството на корпоративното управление и растежа на компаниите и дългосрочна икономическа стабилност.