Най-големият в света производител на мляко Danone е спечелил неочаквано малко заради спадащи продажби в Европа и Азия през първото полугодие на годината, като чистата оперативна печалба спада с 10% до 1,18 млрд. евро, заяви в петък френският концерн, цитиран от Ройтерс.
Консенсусната прогноза на анкетирани от Bloomberg анализатори беше за печалба от 1,21 млрд. евро. Приходите се повишават с 2,2% до 10,47 млрд. евро. Очакванията обаче бяха за ръст от 2,6%.
В Европа производителят на млеката Danone и пудинга Dany трябва да се справи със спадащото търсене на млечни продукти, докато в Китай бе принуден да изтегли от търговската мрежа бебешка храна.
Въпреки по-слабите резултати компанията продължава да държи на прогнозата си за приходи и печалба за годината.
Danone увеличи крайните цени на своите продукти, за да компенсира ръст в цените на млякото от 18%, което доведе до това потребителите да купуват по-малко млечни продукти. През юни концернът обяви, че заради слабото натоварване на капацитетите ще закрие няколко свои мандри в Европа. Заедно с това ще бъдат съкратени над 300 работни места на Стария континент.
"Ние работим в една глобална среда, която все още е подложена на рискове и сътресения, и всеки ден се сблъскваме с нови предизвикателства“, каза Рибо в изявление. „Въпреки това ще останем фокусирани върху постигането на нашите цели за 2014 г.".
"The first half of the year was particularly eventful, and had all of our teams 100% mobilized", says F.Riboud, #Danone's CEO #H12014
— Danone Group (@DanoneGroup) July 25, 2014
„Резултатът увеличава натиска над председателя на борда на Danone Франк Рибо да реорганизира компанията и, когато е необходимо, да направи придобивания, които ще предлагат по-добри перспективи за растеж“, твърди Патрик Ланг, анализатор в Julius Baer Group в Цюрих.
По-рано през седмицата The Wall Street Journal съобщи, че Danone е започнал стратегически преглед и е упълномощил своите топ мениджъри да търсят области с потенциал за разрастване. Главният финансов директор на Danone Пиер-Андре Терис не коментира пред журналисти в петък темата за възможните придобивания.
„В момента Danone не разполага с такава ценова мощ, каквато биха искали да видят инвеститорите", казва Ланг пред Bloomberg News. „Едно придобиване може да бъде добро решение, за да се постигне растеж, ако органичният растеж не е възможен", каза той.
Терис не коментира и възможните продажби на компанията,. През април се появиха спекулации, че Danone е в преговори за продажбата на бизнеса си с медицинска храна, а сред кандидат-купувачите е Nestlé SA. Още през февруари стана ясно, че Danone търси купувач за производството си на продукти за хранене чрез сонда, чиято стойност може да надхвърли 4 млрд. евро.
Французите са европейски пазарен лидер в бизнеса с медицинско хранене и през 2012 г. са генерирали продажби от 1,3 млрд. евро и оперативна печалба от 231 млн. евро. Френската компания придоби бизнеса през 2007 г. заедно с покупката на холандския производител на бебешки храни Numico.
В края на 2013 г. стана ясно, че продуктите на Danone в България, Чехия и Португалия ще се произвеждат от американската компания Schreiber Foods, след като френската група й прехвърли мощностите си. Българската Комисия за защита на конкуренцията одобри сделката в края на 2013 г.
След обявяването на резултатите курсът на акциите на Danone спадна леко с 0,3% до 55,84 евро за брой. За цялата година обаче компанията е увеличила пазарната си капитализация с 6,7%.