Изпадналият в сериозни финансови затруднения италиански превозвач Alitalia SpA е постигнал „принципно споразумение“ с Etihad Airways PJSC, което ще позволи на превозвача от Близкия изток да придобие дял от 49% от акциите на европейската компания.
Двете авиокомпании ще оформят и последните документи за сделката, а окончателното й приключване ще зависи от регулаторните одобрения, се казва в съвместно изявление на компаниите, цитирано от Bloomberg. Засега не са оповестени финансови подробности. По-рано през годината обаче източници на Ройтерс твърдяха, че Etihad може да придобие 40% от италианския превозвач за около 300 млн. долара.
Базираният в Абу Даби авиопревозвач се подготвяше от месеци за своята инвестиция в Alitalia, която има дългове на стойност 1,2 млрд. евро. В писмо до италианците арабите изложиха точните условия за сделката. От няколко седмици обаче в медиите се появиха спекулации, че съкращаването на част от общо 12 800 работни места в Alitalia е условие за влизането на Etihad.
Преди броени седмици италианският превозвач обяви, че ще съкрати още 2200 работни места, за да изпълни едно от условията за влизане в концерна на арабския превозвач. Etihad планира да инвестира 560 млн. евро в италианската авикомпания, но мажоритарният дял ще остане в европейски ръце заради участието на Air France, поясни тогава главният изпълнителен директор на Alitalia Габриеле Дел Торчио.
В продължение на много години Alitalia лети на загуба и може да бъде спасена само от международен партньор. През октомври 2013 г. акционерите в италианската авиокомпания дадоха единодушното си одобрение за увеличение на капитала с 300 млн. евро, за да се предотврати банкрутът на компанията, която е на загуба от няколко години. Предишният италиански премиер Енрико Лета обеща през февруари, че правителството ще помогне с каквото може при евентуална сделка.
Инвестицията на Etihad ще добави нови възможности за авиокомпанията. Нейният главен изпълнителен директор Джеймс Хоган изгражда съюзи по целия свят, за да насърчи трафика през транспортния си хъб в Абу Даби. Чрез Alitalia арабският превозвач си осигурява достъп до четвъртия най-голям транспортен пазар в Европа. Италианската компания превозва 25 млн. пътници годишно, но нетният ѝ дълг надминава 1,2 млрд. евро и продължава да губи по около 700 000 евро на ден.
Италианците също печелят – влизането на превозвача от Персийския залив ще осигури жизненоважен източник на ликвидност и ресурси за инвестиции за нова стратегия, насочена към по-далечните маршрути. А още при започването на преговорите главният изпълнителен директор на Alitalia Дел Торчио ги нарече "важна стъпка към създаването на стабилна и конкурентна Alitalia".
Арабите са основен акционер и в Air Berlin. Etihad държи 29% от акциите на Air Berlin, 12% се държат от турската Esas-Holding. През май Etihad предостави на втората по големина авиокомпания в Германия нова парична инжекция, а с това и повече време за възстановяване. Независимо от новото финансиране Etihad няма да получи по-висок дял в Air Berlin. Вместо да придобие нови акции, Etihad дава заем срещу конвертируеми облигации в размер на 300 млн. евро.
През февруари пък най-големият германски превозвач Deutsche Lufthansa AG, който е и най-голямата авиокомпания в Европа по брой пътници, се обяви против предложението за обвързване на Etihad и Alitalia, като заяви, че тази комбинация би възпрепятствала свободната конкуренция и трябва да бъде забранена. Lufthansa често се жалва от нелоялна конкуренция от страна на държавни превозвачи от региона на Персийския залив, които получават големи субсидии, за да финансират агресивната си експанзия.
От германската компания заявиха, че предложеното обвързване щяло да помогне на компаниите да избегнат правилата на ЕС за субсидиите. От Lufthansa призоваваха Европейската комисия (ЕК) да забрани сделката, като поясниха, че политиците следва да се стремят към справедливи и честни бизнес условия в глобален мащаб.