Най-големият производител на стомана в света – ArcelorMittal, обяви, че търсенето в Европа расте по-бързо от очакванията му, като компенсира спада в Русия и Украйна.
Търсенето на най-големия пазар за компанията може да се увеличи с 3% тази година, прогнозираха в петък от ArcelorMittal след представянето на резултатите за тримесечието. През февруари прогнозата беше за ръст от 2,5%. Прогнозата за Общността на независимите държави (ОНД) пък беше ревидирана до спад от 2% от ръст от 2,5% заради украинската криза.
„Промените за нашия бизнес като цяло са положителни, защото ключовите ни пазари са САЩ и Европа“, коментира пред репортери главният финансов директор Адитя Митал, цитиран от Bloomberg. „Ние не сме пряко изложени на влияние от китайския пазар. Изложени сме към пазарите в ОНД, но не в същата степен, като в Европа”.
ArcelorMittal затвори заводи и съкрати служители, след като намаляващото търсене и излишни мощности подкопаха маржовете. През февруари компанията прогнозира, че печалбата й ще нарасне с 16% тази година, подкрепена от ръст на търсенето в САЩ и Европа. Базираната в Люксембург компания понижи изчисленията си за ръста на глобалното потребление на стомана до 3-3,5% спрямо февруарската прогноза за 3,5-4%, посочвайки, че търсенето в Китай ще нараства по-бавно от очакванията заради охлаждането на пазара на имоти.
Компанията, която притежава мини за добив на желязна руда, потвърди очакванията си за средна цена на суровината от 120 долара за тон тази година.
ArcelorMittal е сред най-големите чуждестранни инвеститори в Украйна, след като купи заводи и мини от правителството за около 4,8 млрд. долара през 2005 г. Заради кризата в страната Митал очаква потреблението на стомана в Русия да е в стагнация тази година.
„Операциите ни в Украйна са стабилни“, коментира Митал. „Виждаме по-слаб вътрешен пазар, в резултат на което увеличихме износа от Украйна.”
ArcelorMittal потвърди днес прогнозата си за печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизация за цялата година. Нетната загуба за първото тримесечие се свива до 205 млн. долара от 345 млн. година по-рано. Печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизации (Ebitda) се повишава с 12% на годишна база до 1,75 млрд. долара, което надхвърли очакванията на анализатори, анкетирани от Bloomberg, за 1,7 млн. долара. Продажбите са нараснали с 0,2% до 19,8 млрд. долара.
„Днешните данни продължават да разкриват подобреното представяне на нашия бизнес заради възстановяващите се пазари на стомана“, пише в отчета главният изпълнителен директор Лакшми Митал. „Перспективите за ръст пред нашите ключови пазари в Европа и САЩ са обнадеждаващи. Като цяло оставаме предпазливи оптимисти за развитието на бизнеса през останалата част на 2014 г.”
Компанията е продала 21 млн. тона стомана през първото тримесечие и потвърждава прогнозата си доставките да нараснат с 3%, а продажбите на желязна руда да се увеличат с 15% тази година.
Производителят е съкратил 4,8 млрд. долара разходи от 2008 г. насам и планира да спести още 3 млрд. До 2015 г. Компанията е намалила работната си сила с над 80 хил. служители и е затворила заводи в Белгия и Франция.
Нетният дълг е нараснал до 18,5 млрд. долара през тримесечието, сочи още отчетът. ArcelorMittal се бори да намали задълженията си до около 15 млрд. долара, след като кредитният й рейтинг беше орязан под инвестиционните степени от Moody’s Investors Service, Standard & Poor’s Corp. и Fitch Ratings. Нетният дълг е достигнал пика си за годината, уверява Адитя Митал.
Акциите на компанията бележат спад от 2,6% до 11,59 евро за брой на борсата в Амстердам.