Въпреки заплахата за съдебни искове срещу планираното въвеждане на винетки за нерегистрирани в Германия автомобили федералното правителство държи на тези свои планове.
Винетките за леки автомобили ще донесат в германската хазна около 200 млн. евро за година. С тях новото федерално правителство на канцлера Ангела Меркел иска да облага само чуждестранните шофьори.
„По този начин и превозните средства от чужбина, които използват германските пътища, без да плащат пътен данък, ще участват във финансирането на рехабилитацията им", казва в интервю за Frankfurter Allgemeine Zeitung министърът на транспорта Александър Добринд. В него Добринд потвърди за първи път, че планира да представи цялата концепция за облагане на автомобилистите преди лятната ваканция.
Предположението, че въвеждането на отделни пътни такси за чужденците противоречи на европейското право, се опровергава категорично от министъра. Той вече водил преговори с представители на Европейската комисия и на министрите на транспорта на Холандия и Австрия, които заплашват Германия със съдебни дела. „Става дума за справедливост", казва Добринд. „Справедливо е заплащането за поддръжката на пътищата, които те използват". В хода на 2014 г. министерството ще реши и дали да продължи и през 2015 г. сътрудничеството си със специализираната в събирането на пътни такси компания Toll Collect.
За въвеждането на винетки или тол такси за чуждестранни автомобили се заговори през ноември в хода на преговорите за сформирането на новия германски кабинет. Държавата ще изисква "адекватен принос от притежателите на нерегистрирани в Германия автомобили", бе записано в текста на споразумението между двата водещи коалиционни партньора – Христянсоциалния съюз (CSU) и Германската социалдемократическа партия (SPD). При последвалите тежки почти денонощни преговори десницата се наложи за въвеждането на винетки за чужденците - по 100 евро годишно от 2014 г. Още не е ясно обаче дали ще се допускат стикери за определен период, като например седмица или месец и от кога точно ще влязат в сила тези правила.
За транспортни инвестиции федералното правителство вече ще разполага с по 12 млрд. евро на година, което е с почти 2 млрд. евро повече от досегашния бюджет, става още ясно от разговора с Добринд.
„Ние ще разширим тол таксите за камиони при ползване на магистрали с четири платна и при камиони с тежест над 7,5 тона. Първото правило влиза в сила от 1 юли 2015 г., а второто следва да се въведе от 1 октомври 2015 г. А от 1 юли 2018 г. ще има такси за преминаване на камиони по всички обществени улици в Германия", обяви още германският транспортен министър.