Еврокомисарят по въпросите на вътрешния пазар и услугите Мишел Барние се сблъсква с опозиция относно своя план за ограничаване на дейността на около 30 от най-големите банки в евроблока, чрез който да се предотврати превръщането им в твърде големи, за да фалират, пише Bloomberg.
Въпреки че Франция и Германия казват, че част от сегашните предложения могат да навредят както на кредитната активност, така и на банковите услуги, законодателите в Европейския парламент твърдят, че предложенията идват твърде късно, имайки предвид наближаващите избори през май. Мнозина от тях няма да бъдат на работните си места или ще им е изтекъл мандатът, когато дойде време Съветът да гласува мерките.
На инициативата на Барние, която би забранила на банките да търгуват с финансови инструменти за своя сметка и би оставила решението за преструктурирането им в ръцете на регулаторите, се гледа като на крайъгълен камък в борбата на Европейския съюз срещу кредиторите, които са твърде големи, за да фалират.
Барние, чийто мандат изтича на 31 октомври, пледираше за регулации на равнище ЕС в контекста на мерките, предприети на национално ниво от 28-те страни членки и заради САЩ, където миналата година регулаторите одобриха Правилото Волкър. Според него банките нямат право да търгуват с финансови инструменти за своя сметка.
„С днешните предложения се добавят последните елементи от законодателната уредба на европейската банкова система“, казва Барние. „Плановете са необходими, за да се гарантира, че различните национални решения не създават разделителни линии.“
Правилата за структурата на банките са част от пакет от мерки, който Барние обяви днес, който включва също проектозакон, насочен към т. нар. „сенчесто банкиране“.
Предложенията включват още забрана за търговия със собствени средства за банки, които се считат от международните регулатори като системно важни за глобалната икономика, или чиито дейности надминават определени финансови прагове. Забраната ще се прилага в началото на 2017 г.
С новите правила на надзорните органи се предоставя правомощието да изискват от такива банки да обособят някои потенциално рискови операции по търгуване с финансови инструменти от приемането на депозити, ако извършването на такива операции застрашава финансовата стабилност.
Успоредно с това предложение Европейската комисия (ЕК) прие съпътстващи мерки, насочени към повишена прозрачност на някои транзакции в небанковия сектор. Тези мерки допълват вече предприетите широкообхватни реформи за укрепване на финансовия сектор в ЕС.
Започнатите от ЕС реформи имат за цел да ограничат въздействието на евентуални банкови фалити и да създадат по-надеждна, по-стабилна, по-прозрачна и по-отговорна финансова система, която да работи за благото на икономиката и на обществото като цяло.
Една от основните цели на мерките на ЕС е за справяне с т.нар. „скрити субсидии“, които големите банки предпочитат. Тези субсидии възникват, защото на банките, оценявани като твърде големи, за да фалират, е позволено да заемат по-евтино от пазара. По данни на ЕК скритите субсидии за големите европейски банки през 2012 г. възлизат на 82 млрд. евро.
Предложението за структурна реформа на банките в ЕС ще се отнася само до най-големите и най-комплексните банки, които търгуват в значителен мащаб с финансови инструменти. Неговото съдържание беше публикувано в сайта на ЕК.
Така се забранява търгуването за собствена сметка с финансови инструменти и със стоки, т.е. търгуването за собствена сметка единствено с цел печалба за банката. Тази дейност е свързана с много рискове, без да принася осезаеми ползи за клиентите на банките или за икономиката като цяло.
На надзорните органи се дават правомощия, а в някои случаи - и задължения, да изискват обособяване на друго високорисково търгуване с финансови инструменти (напр. операции, свързани с поддържане на пазара, комплексни деривати и секюритизация) в отделни правни субекти в рамките на групата (т.нар. субсидиаризация).
Целта е да се избегне рискът банките да заобикалят забраната на някои видове търгуване чрез скрито търгуване за собствена сметка, което би могло да придобие големи размери или спекулативен характер и евентуално да постави под заплаха както цялата банка, така и финансовата система в по-широк смисъл.
Банките ще имат възможност да не обособяват тези дейности, ако могат да докажат по удовлетворителен за надзорния орган начин, че генерираните рискове се ограничават чрез други средства.
Установяват се правила относно икономическите, юридическите, управленческите и оперативните връзки между обособения субект, занимаващ се с търгуване за собствена сметка, и останалите подразделения на банковата група, четем още на сайта на ЕК.