Българските студенти трудно намират информация за възможностите за учене в чужбина, не получават финансова подкрепа, ако решат да продължат образованието си в друга страна от ЕС, а младежите със нисък социално-икономически статут почти не получават подкрепа за обучение в чужбина.
Тези заключения прави мрежата „Евридика” (Eurydice), която е изготвила първия европейски анализ за мобилността на европейските студенти. Организацията предоставя информация и прави анализи за европейската система на обучение и политиката на ЕС в тази насока.
Данните за целия ЕС показват, че са нужни повече усилия за насърчаване на обучението в чужбина на студентите. Анализират се пет основни фактора, които помагат и насърчават на младежите да изберат университет в друга държава от общността.
Те са свързани с информацията и насоки за възможностите за обучение в чужбина, възможностите за пренос на студентските помощи, владеенето на чужди езици, признаването на обучението в чужбина и подпомагането на ученици в неравностойно положение.
По три от тези показатели България не се представя особено успешно, показват данните. По отношение на информацията за възможностите за обучение в чужбина, освен България, слабости проявяват още и Гърция, Словения и Кипър. За сметка на това Германия, Белгия, Испания, Франция и Италия са начело на своеобразната класация.
Преносимостта на студентските помощи се отнася до възможността студентите да получават държавни стипендии при едни и същи условия, независимо дали учат в собствената си страна или в чужбина. Това е лесно изпълнимо във фламандската и немскоговорящата част на Белгия, Кипър, Люксембург, Словения, Финландия и Швеция.
За България, Чехия, Гърция, Хърватия, Литва, Румъния и Словакия, както и за френскоговорящата част на Белгия обаче държавната финансова подкрепа е основно за учащите в университетите в родната им страна.
Владеенето на чужди езици е един от основните фактори, който подпомага вземането на решение за учене в чужбина. Обучението в училище по чужди езици е в основата на добрите познания, признават анализаторите. Учебните системи в Кипър, Люксембург и немскоговорящата част на Белгия залагат най-много на обучението по чужди езици. На обратния полюс са Ирландия и Шотландия, отчита още докладът.
Българските студенти имат сериозна подготовка по отношение на владеенето на чужди езици, сочат данните за страната ни в този документ.
Повечето държави не обръщат внимание на проблемите за признаването на обучението в чужбина и трансфера на кредити между университетите. Значителни усилия в тази област полагат единствено Германия, Белгия и Испания. България не прави изключение – постиженията по отношение на признаването на обучението в чужбина са на задоволително ниво.
Фламандскоговорящата част на Белгия, Германия, Италия и Австрия се открояват както с добре развита финансова помощ за студенти от семейства в неравностойно положение, които желаят да учат или да се обучават в чужбина, така и със системи за наблюдение на мобилността от гледна точка на социалния произход. В това отношение сме на едно от последните места, заедно с Гърция, Испания, Румъния и Унгария.
Мобилността на студентите е една от препоръките на Съвета на ЕС за подкрепа на младежите за по-добро образование и по-добри възможности за реализацията на трудовите пазари.
преди 10 години за слуги образование не трябва,трябва камшик и тояга отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Недейте да забравяте, че същите сервитьори и продавачки и те имат висше образование, само че не е възможно в БГ да си намериш работата по специалността и са принудени да работят в обслужването. Но при всички положения нивото на образованието е доста низко. То затова и не се признава в повечето държави, родното ни образование. Да си припомним старата приказка " като знам какъв съм инженер, никога няма да отида лекар". Това е нашето образование с няколко думи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Така е ! За чистачи, продавачи, миячи, сервитьори, готвачи и прочие слугински персонал не е необходимо образование в Кеймбридж или Харвард! Софийския и другите ни учебни заведения от неговия ранг, успешно се справят с обучението на такива кадри! :D :D А и .........нали слугуването е приоритет на икономиката ни / колко беше процента на туризма в БВП-то ни?/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години а голяма работа, студентите и без това няма да се върнат повече, държавата си губи кадрите, нейн проблем, затова сме държава на сервитьори, шофьори, далавераджии и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар