Ако тези принципи се следваха правилно, щеше да има по-малко загриженост относно намесата на Брюксел в области, които са извън компетенциите му. Например, опитите да забрани използването на шишета за зехтин за многократна употреба в ресторантите. За радост това не се случи.
Проблемът е, че принципите на субсидиарност и пропорционалност са много субективни. Така смята Хосе де Арейлза, професор по право в Esade University в Испания. Много е трудно да ги използваме, ако искаме да извоюваме обратно правомощията си от институциите на ЕС.
Това не означава, че политиците и бюрократите трябва да се съгласяват всички решения да се вземат на децентрализирано ниво. Например, тази година ЕС промени политиките по рибарство, за да върне част от властта обратно на страните.
Но такива стъпки не винаги ще бъдат успешни, защото ЕК и ЕП имат интерес властта да е централизирана. Трябва да бъдат предприети допълнителни действия, за да се използват по предназначение принципите на субсидиарност и пропорционалност.
Една от идеите е да се стесни дефиницията им така, че правителствата да могат да предприемат действия срещу институциите на ЕС, ако те се месят в области, в които не трябва. Проф. Арейлза обаче смята, че понятията винаги ще бъдат тълкувани различно, ако се използват за законни цели.
Другата идея е на британската изследователска организация Open Europe. Тя предлага да се използват „червени картони“, които правителствата на страните да използват и да възразяват срещу предложенията на ЕК, ако те нарушават принципите на субсидиарност и пропорционалност. Вече има „жълт картон“, с който ЕК трябва да се съобрази и да разгледа решението си, ако повече от една трета от страните не са съгласни.
Друг вариант на предложението е да се даде възможност на правителствата да изискат от ЕК преразглеждане на съществуващото законодателство, а не само на новите промени. Разбира се, все още ще бъде невъзможно да се анулират закони, ако ЕП не се съгласи на тази стъпка. Но ако достатъчно правителства възразят, то по-голямото им влияние върху законността може да реши проблема.
Съживяването на принципите на субсидиарност и пропорционалност може и да не реши напълно законодателните проблеми на ЕС. Нещо по-различно трябва да се направи, за да се гарантира на страните, които не са въвели еврото, че няма да бъдат дискриминирани от страните в еврозоната. ЕК пък трябва да бъде по-ефективна при разобличаването на измами, но и да гарантира, че правителствата ще се придържат към правилата на играта. Освен ако няма сериозна промяна по тези направления, европейските граждани ще бъдат още по-недоволни от европейския проект.
преди 10 години А дано ама.....знаеш.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Баси, `що толкова "делнати" постове? То човек да не смее да напише мнение. А иначе, Жестоко ще бъдат "смазани" всички опити за отстояване на национално самосъзнание. НяКоИ нямат интерес от това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години 50% от средното на Съюза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Моето мнение е, че идеята за ЕС е малко сбъркана, защото как да има единна политика в различните области, когато има толкова големи диспропорции между различните държави? Напълно нормално е интересите на Германия, да речем, да са по-различни от нашите, тъй като БВП на човек в Германия(номинален) е 5 - 6 пъти по-висок от този в България и Румъния. Аз съм на мнение, че трябва да се променят правилата на членство в Съюза, като например страната кандидат да е достигнала поне 50% БВП на глава от населението(номинален) преди да стане член на Съюза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ще повярвам в проекта ЕС и в брюкселските зелки само ако дискусиите доведат до реални мерки, които да върнат суверинитета обратно в националните суверени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Хахаха. Ще се сетят те че тази огромна бюрократична машина неможе да работи, ама май ще е късно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар