Почти два месеца след провеждането на федералните избори в Германия преговорите за коалиция между християндемократите на Ангела Мекрел и социалдемократите са в решаващата финална фаза. В мултичасова среща-маратон във вторник се очаква да бъдат положени крайъгълните камъни на бъдещото споразумение за коалицията. Още в предиобедните часове преговарящите от двете страни ще се срещнат във Willy Brandt - Haus в Берлин. Вечерните часове са предназначени за изясняване на всички нерешени въпроси, така нареченият „Голям кръг“ на преговорите, пише Wall Street Journal.
Едни от най-спорните въпроси в проекта на договора от 177 страници са двойното гражданство, въвеждането на минимална работна заплата и въвеждането на пътни такси за ползване на магистрали за чужденци, както и равенството на хомосексуалистите.
Още в навечерието на срещата партийните лидери Ангела Меркел (CDU) , Хорст Зеехофер (CSU) и Зигмар Габриел (SPD) са се срещнали за повече от десет часа в Konrad-Adenauer-Haus, но са прекъснали преговорите през нощта. За вторник също се очаква, че преговорите биха могли да се проточат до зори.
Въпреки че в края на първия ден от седмицата партийните лидери бяха по-скоро мълчаливи, някои политици се изказаха по-скоро оптимистично по темата. „Работим добре, но все още няма бял дим", заяви експертът в сферата на здравеопазването на SPD Карл Лаутербах в кулоарите на дискусиите в централата на CDU в Берлин. За напредък в преговорите докладва и експертът по въпросите на сигурността на SPD Томас Оперман.
При предстоящите заключителни преговори политиците трябва преди всичко да извадят червения молив и енергично да започнат да съкращават разходи: 80 до 90 на сто от по-рано заявените желания за разходи в обем от 50 до 60 милиарда евро ще трябва да бъдат премахнати. „Ние ще се споразумеем за приоритетен списък“, заяви Ева Хьогл от SPD пред RBB. "Ние знаем колко пари имаме на разположение в следващата законодателна сесия и какво е възможно да се направи с тези пари", каза Хьогл, която принадлежи към 75-членния голям кръг от коалиционни преговори.
Спорен момент, който трябва да бъде изяснен във вторник, е таксата за автомобили. В проектодоговора за коалицията има богато украсени със скоби изречения като това: "Според достоверни източници за поддържане на държавната инфраструктура ежегодно имаме нужда от около 4 милиарда евро в допълнение“. Тези пари трябва да дойдат от бюджета, както и от "допълнителни ресурси от потребителско финансиране {формулировката на потребителското финансиране (таксата за нерегистрирани в Германия леки и товарни автомобили за пътно таксуване) трябва да се съдържа в окончателния вариант на коалиционното споразумение}" .
Други изказвания са формулирани по ясен и безспорен начин: "Шумът от железопътния транспорт ще трябва да се намали наполовина до 2020 г. на територията на цялата страна".
Дори ако при днешните преговори се стигне до споразумение за проектодоговор за коалиция, все още едно бъдещо черно-червено германско правителство не е сигурно. Първо ръководителите ще заседават още веднъж в сряда и ще обсъдят дали проектът може да бъде препоръчан за подписване на договор. До средата на декември около 470 000 членове на социалдемократите са призовани да гласуват за коалиционното споразумение. Не е сигурно, че необходимото обикновено мнозинство всъщност ще гласува положително.
Същевременно се увеличават и спекулациите за политиците, които ще заемат места в новия кабинет. Както съобщават в понеделник от кръгове от християндемократите, начело на Министерството на транспорта в рамките на бъдещия кабинет ще застане генералният секретар на партията Александър Добринд. Сегашният министър Петер Рамзауер ще получи Министерството на защита на потребителите. Позицията там е вакантна, след като предишният министър Илзе Айгнер навлезе в Баварската политика. За наследник на Добринд се счита Щефан Мюлер, който в момента е парламентарен секретар на фракцията на CSU.