IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Намаляват митническите формалности за морския транспорт

Бюрокрацията оскъпява превозите на къси разстояния

14:31 | 08.07.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Европейската комисия представи планове за облекчаване на митническите формалности по отношение на корабите - намаляване на бюрокрацията и на забавянето в пристанищата, съобщиха от институцията.

 

В момента спедитори и износители се оплакват, че ако решат да изпращат стоки в цяла Европа, като използват морски превози на къси разстояния, значителната бюрокрация в портовете води до допълнителни разходи и значителни забавяния. Корабите могат да чакат с часове и понякога с дни в пристанищата за митническо оформяне.

 

Тази тежест прави морския сектор по-непривлекателен в сравнение с други видове транспорт, особено автомобилния, което води до ненужно нарастване на броя на товарните автомобили по и без това претоварените пътища.

 

Предложението за т. нар. „Син пояс“ или единното транспортно пространство за морските превози ще опрости работата на митническата администрация, посочи Алгирдас Шемета, комисар по въпросите на данъчното облагане и митническия съюз.

 

Компаниите, които използват редовни маршрути в рамките на съюза и които превозват предимно стоки, произведени в ЕС, вече могат да се възползват от облекчените митнически процедури. С новите предложения, представени от Комисията през юни 2013 г., редовните корабни линии получават по-висок статут, за да станат процедурите по-кратки и по-гъвкави.

 

Почти 90% от корабите превозват както съюзни, така и несъюзни стоки и спират често в пристанища в ЕС и извън Съюза, например в Норвегия, Северна Африка и Русия. По отношение на тези кораби ЕК предлага значително подобряване на митническите процедури. Ще бъде въведена система, при която се прави разграничение в зависимост от това дали на борда има съюзни стоки (които следва бързо да бъдат разтоварени) или несъюзни, които трябва да преминат през митнически процедури.

 

За тази цел Комисията ще представи преди края на годината предложение за създаване на хармонизирана електронна декларация за товара (eМanifest).

 

Очаква се благодарение на тези две мерки „Синият пояс“ да заработи реално до 2015 г.

 

Морските превози заемат 75% от обема на европейската външна търговия. 37% от обема на вътрешната търговия на ЕС се осъществява с воден транспорт, сочат данните на комисията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:50 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още