Европейски индустриалци бият тревога за нарастващата липса на работници с необходимите знания и умения на континента, която заплашва конкурентоспособността им и кара промишлените компании да се мъчат да открият достатъчно инженери, съобщи британският вестник Financial Times.
Главни изпълнителни директори на някои от най-големите промишлени компании в Европа заявиха, че проблемите с младежката безработица, демографията и системата на образование означават, че в бъдеще може да се окаже все по-трудно да бъдат назначавани инженери. Това би принудило техните компании да прехвърлят своите изследователски и развойни дейности в страни с повече инженери като Китай и Индия.
„До 2025 г. може да имаме нужда от 500 000 инженери“, каза Олоф Першон, главен изпълнителен директор на Volvo Group, която е на второ място по производство на камиони в света.
Петер Льошер, главен изпълнителен директор на Siemens, която е най-голямата инженерингова група в Европа, твърди, че „липсата на умения, особено в Германия, е голям проблем“. „Трябва да гарантираме, че нашата образователна система осигурява необходимите инженерни познания и умения и че в Европа ще пристигат квалифицирани имигранти. А най-големият проблем, с който европейската индустрия трябва да се пребори, е наличието на почти 24% младежка безработица“, добави той.
В рамките на 4-дневна поредица на британското издание за начина, по който европейското производство се справя с кризата в еврозоната и за предизвикателствата пред него в бъдеще, мнозина европейски индустриалци изложиха спектър от проблеми, с който се сблъсква промишлеността на континента – от по-скъпите енергоносители в сравнение с американските им конкуренти до липсата на финансиране, особено за малките компании в страни като Италия и Испания.
„Губим много ог марките компании, които подкрепят среден бизнес като нашия, заради проблеми с финансирането“, заяви Флавио Радиче, главен изпълнителен директор на Pietro Carnaghi – най-големият производител на вертикални стругове в света.
Индустриалната продукция в ЕС остава с над 10% под върховете, достигнати в предкризисната 2008 г. Оттогава промишлените компании са уволнили 3,4 млн. от наетите тогава в сектора общо 35,4 млн. работници.
Някои мениджъри в индустриални компании обаче твърдят, че браншът се справя добре както спрямо старите конкуренти от САЩ и Япония, така и спрямо новите претенденти от Китай и Индия. „Нека спрем с песимизма. Да, трябва да преживеем момент на криза и на преструктуриране в много държави, но компаниите продължават да се развиват. Европа се придържа към високо качество и продължава да прави нововъведения дори в още по-висока степен“, смята Жан-Паскал Трикоар, главен изпълнителен директор във френската компания Schneider Electric.
Въпреки това бизнес лидери се тревожат за уменията на новите европейски работници, приключили наскоро образованието си, в сравнение с тези на съответно 400 000 и 100 000 инженери, появяващи се всяка година в Китай и Индия.
Само Германия има нужда от 70 000 инженери в момента, сочат данни на местната инженерна асоциация.
Першон подчерта, че останалите проблеми като наличност на енергийни ресурси и правила са важни, но нямат значение без квалифицирани служители. „Ако няма добра, прозрачна и мотивираща система на образование и иновации, останалите неща са много трудни за постигане“, категоричен е той.
преди 11 години Това щото куцо кьораво саката става, търговец,адвокат,икономист,маркетолог,социолог,нищолог и подобно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Нещо плюеш, но явно нищо не вдяваш от производство, ако разбираше поне малко щеше да разбереш, че нямат избор, дори за тях е ядски лош вариант, но като няма кой да го направи? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години "..Това би принудило техните компании да прехвърлят своите изследователски и развойни дейности в страни с повече инженери като Китай и Индия..."Ми така де, що да се набутват азиатците с разходи за промишлен шпионаж. Умно, а ?? отговор Сигнализирай за неуместен коментар