Томас Ендерс се учи на оптимизъм. Заради нарастващото търсене на самолети на Airbus главният изпълнителен директор на европейския авиационен и отбранителен консорциум EADS очаква за 2013 г. оперативната печалба (EBIT) от 3,5 милиарда евро. Година по-рано печалбата бе в размер на 3 млрд. евро. "В бъдеще за нас като управленски екип основен приоритет ще остане устойчивият ръст на приходите", заяви Ендерс в сряда. "До постигането на нашите цели за рентабилност обаче все още трябва да извървим дълъг път".
Приходите скачат с 15% до 56,5 млрд. евро. Ето защо „майор Том“ (както е известен още Ендерс) смята да поглези акционерите, които ще получат по 60 цента на акция, с 15 цента повече от миналата година. Финансовите данни оправдаха очакванията на анализаторите, пише Ройтерс.
Но добрите финансови резултати са нестабилни: концернът е силно зависим от изпадналия в криза бизнес с гражданското въздухоплаване, който представлява голяма част от успеха. С печалба от 1,23 млрд. евро производителят на самолети EADS спасява баланса, а книгите за поръчки са изпълнени до последния ред. Наличните поръчки са за стойност 566,5 милиарда евро, през последната година са добавени нови поръчки за 102,5 млрд. евро. Airbus планира през тази година да надмине рекорда си в продажбите от 2012: 610 самолета от различни модела ще полетят до клиентите. По-специално икономичният на гориво вариант на A320 се поръчва като топъл хляб.
За 2013 г. обаче продължават да съществуват някои проблеми. Проблемът с пукнатините по крилата на A380 суперджъмбо трябва да бъде решен за сметка на Airbus. По-рано от Airbus бяха обявили, че засегнатите L-образни части на крилата "не са основна носеща структура", но освен допълнителните разходи за инспекциите и ремонтните дейности производителят трябва да изплати и обезщетения за понесените от клиентите загуби. Първаночално от авиопроизводителя Airbus бяха заделили 105 млн. евро за решаване на проблема, който беше открит през януари 2012 г. За пукнатините в крилата беше обвинена лошата комбинация от производствени недостатъци и избора на материали. Още тогава анализатори заявиха, че тези разходи ще се отразят на печалбата през идните две години.
А в последно време авиокомпаниите поръчват значително по-малко екземпляри от най-големия в света пътнически самолет, отколкото се надяваше Airbus. Затова главният изпълнителен директор Томас Ендерс очаква за 2013 г. само "скромно" увеличение на продажбите.
Допълнителни пари компанията ще вложи в програмата за новия A350-XWB. Стартът на производството на новия джет на Airbus за дълги разстояния се забави отново. Програмата остава предизвикателство. "Във времевата рамка не се съдържат никакви други буфери", каза Ендерс. Новият самолет се очаква да е пряк конкурент на 787 – Dreamliner на Boeing, който поради сериозните проблеми с новите акумулатори засега остава на земята и се превърна в скъп кошмар за американците.
След проваленото сливане с британския отбранителен концерн BAE Systems EADS продължава да има проблемно дете: оръжейното подразделение. Докато почти всички сестрински подразделения, като Eurocopter, Astrium и космическият сегмент увеличават продажбите си, резултатът на дъщерната компания Cassidian се подкосиха с около 50%. Причината се крие в плана за оздравяване, който бе приет през изминалата година предвид мрачните прогнози след провала на сливането. Особено в САЩ, най-големият оръжеен пазар в света, EADS се представя доста зле.