Френско-холандската авиокомпания Air France-KLM е в „напреднали“ преговори за поемането на контрола до лятото върху италианския национален превозвач Alitalia, съобщи италианският вестник Messaggero, без да цитира източници, предаде Ройтерс.
Alitalia е собственост на Compagnia Aerea Italiana (CAI) – консорциум от инвеститори, който закупи фалиралата авиокомпания през 2008 г. Самият CAI е вече отчасти собственост на Air France-KLM.
Акционерите на Alitalia може да упражнят опциите за търгуване на своите дялове, когато на 12 януари изтече периодът, в който продажбата им бе забранена.
През май Air France обяви, че вероятно ще изчака най-малко до 2014 г. преди да използва опцията си за поемане на контрола върху италианския превозвач, в който притежава 25% от януари 2009 г.
От Messaggero твърдят, че Air France-KLM е предложила на акционерите премия от 20% върху платените от тях суми през 2008 г. за дяловете в Alitalia, като според изданието най-вероятно е покупката да бъде финансирана с акции на френско-холандската авиокомпания. Преди 5 години CAI плати малко над 1 млрд. евро, за да поеме контрола върху Alitalia.
Говорител на Air France-KLM е отказал пред Ройтерс коментар върху съобщението на италианското издание, а представители на италианската авиокомпания не са отговаряли на многобройните позвънявания.
Бившият премиер на страната Силвио Берлускони, който провали последния опит на Air France-KLM да закупи Alitalia, обаче е заявил, че остава противник на сделката.
„Страната ни не може да си позволи да няма собствен национален превозвач“, пише Берлускони на страницата си във Facebook. „Ако Alitalia падне в лапите на французите, ... мнозина туристи ще посещават техните замъци в долината на Лоара, вместо нашите градове на изкуството“, добавя той. Бившият премиер спечели изборите през 2008 г. именно с обещанието да запази Alitalia от чужденците.
През третото тримесечие италианската авиокомпания се върна към нетна печалба от 27 млн. евро, след като през първата половина на 2012 г. отчиташе загуби. На годишна база обаче печалбата се свива, след като за същия период на 2011 г. бяха спечелени 70 млн. евро. Нетните ѝ задължения към края на септември са нараснали с 61 млн. евро спрямо края на юни до 923 млн. евро.