Да се плащат данъци може да бъде полезно. Това научи британската верига за кафе Costa. Продажбите са се увеличили през последните три месеца с по-силен ръст, отколкото през предходните две тримесечия, както обяви компанията-майка Whitbread през изминалата седмицата, предаде Ройтерс.
Анализатори смятат, че Costa се е възползвала от факта, че много британци бойкотират конкурента Starbucks. Американската верига за кафе попадна под засилена критика във Великобритания заради данъчния морал. Costa напротив, все още не е попадала в заглавията на вестниците с трикове за избягване на данъците.
През последните три години Starbucks не е платил никакви корпоративни данъци на Острова. Въпреки че компанията не е направила нищо незаконно, а се възползва единствено от официално разрешени методи, британците негодуват срещу Starbucks.
През миналата седмица американската верига се поддаде на натиска и обяви, че през следващите две години ще преведе 20 млн. паунда (24,8 млн. евро) на британските финансови власти. Starbucks е световният лидер на пазара на кафе веригите, а Costa, със своите 1 200 филиала, е лидер във Великобритания.
В месеците септември-ноември приходите в кафетата Costa, които са открити преди повече от 1 година, са скочили със 7,1% спрямо година по-рано. В периода между март и август ръстът на приходите е по-скромен – 6,8%. По данни на компанията-майка Whitbread Costa е отчела нов рекорд - 3,8 млн. клиенти и приходи от 10 млн. паунда на ден.
Новините помогнаха за това, акциите на Whitbread през тази седмица да отчетат силен ръст. В петък книжата струваха 24,40 паунда - над 56 на сто над стойността им от началото на годината.
И хотелската верига Premier Inn е част от Whitbread, която през изминалата финансова година е отчела печалба от 306 млн. паунда при приходи в размер на 1,7 млрд. паунда. Около една трета от приходите се дължат на Costa.
Кафе веригата е представена и в страни като Китай и Индия. В последно време обаче ръстът в Китай се забавя, признават от Whitbread.
И в родината си Великобритания Costa се сблъсква с граници. Така например наскоро компанията се отказа от плановете си да открие нов филиал в западен английски град заради силното възражение от страна на местните. Те не искат да имат заведение на голяма верига в града си като конкуренция на малките местни кафенета.