Правомощията на Европейската централна банка (ЕЦБ) като евентуален единен орган за банков надзор в еврозоната може да бъдат ограничени, съобщава Financial Times. Това предвиждат серия инициативи, гарантиращи на определени страни предпазни клаузи срещу решенията на базираната във Франкфурт институция.
Компромисно предложение, разпространено в петък вечерта, съдържа извънредни правомощия за страни, които са извън банковия съюз, включително Полша и Великобритания.
Единният банков регулатор все пак ще има безпрецедентен контрол над всички над 6000 банки в еврозоната – концентрация на власт, с която Берлин вероятно няма да се съгласи поради желанието да запази влиянието си над по-малките германски финансови институции.
Много от предложенията са противоречиви и не е сигурно, че ще спечелят необходимата подкрепа като се има предвид, че европейските страни трябва да постигнат единодушно съгласие.
Две предложения включват идеята за премахване на принципа „една страна - един глас“ в надзорния съвет на ЕЦБ. Това би гарантирало на страните с по-голям банков сектор или население повече влияние при осъществяването на банковия надзор.
Предлага се и потенциална опция страните извън банковия съюз да игнорират решенията на ЕЦБ в случай, че решенията на надзорния съвет на банката бъдат отхвърлени от управителния съвет на централната банка, в който са представени единствено страни от еврозоната.
Предлагат се и различни начини, които биха осигурили на Великобритания и други страни извън банковия съюз повече правомощия в Европейската банкова администрация (EBA). Това би гарантирало, че ЕЦБ не доминира гласуването що се отнася до техническите правила.
Възможно е и премахване на изискването EЦB да координира позициите на членовете на банковия съюз. Това би предоставило възможността отделните страни да гласуват срещу ЕЦБ и EBA.
Предложенията включват и правото на страните от банковия съюз едностранно да затягат банковите изисквания в случай на инвестиционни балони, без да търсят одобрение от страна на ЕЦБ.
Преговорите за промяна в тежестта на гласовете на отделните страни в надзорния орган вероятно ще бъдат изключително тежки. Предложенията са свързани с тезата на Берлин, че германското влияние отразява по-голямата тежест на германските банки и по-големия фискален риск, който страната поема в условията на криза.
Идеята е в противоречие с основополагащите принципи на еврозоната и ще обезпокои по-малките страни членки на валутния съюз, както и европейски политици, които не искат новият надзорен орган да бъде повлиян от националната политика на една или друга страна.
Лондон вероятно ще е доволен, че за първи път искането за реформа на правилата при гласуване в EBA във връзка с техническите стандарти ще бъде формално обсъдено.