Блестящите сделки с Airbus утешават европейския авиационен и отбранителен консорциум EADS след провала на сливането с британския отбранителен гигант BAE Systems.
През третото тримесечие дружеството реализира благодарение на своята най-важна дъщерна фирма значително по-висока печалба от година по-рано. Главният изпълнителен директор Том Ендерс намира, че концернът е на правилната писта за реализиране на поставените цели. Така например производствените халета са напуснали повече въздухоплавателни средства, отколкото когато и да било досега. Планът е за доставката на 580 машини. И положението с поръчките остава стабилно. Единствено флагманът A380 боледува, пише Ройтерс.
Оперативната печалба за лятното тримесечие скача с две трети до 537 млн. евро. Чисто EADS спечели 309 млн. евро. Продажбите на групата са се увеличили в сравнение със същия период на миналата година с 15% до 12,3 млрд. евро.
Една година по-рано нетната печалба е била с 1% по-висока, по това време обаче групата записва специална печалба от прекратеното производство на самолета за дълги разстояния A340. За първите девет месеца на годината EADS спечели тази година 903 милиона евро – над два пъти повече от година по-рано.
Причина за радост е основно гражданската авиация. Производството там е в апогея си. За тази година мениджмънтът очаква нови поръчки за 600-650 машини. Недостатъкът обаче е вялото търсене за флагмана A380. Очакваните 30 нови поръчки изглежда трудно ще бъдат постигнати, заяви в четвъртък главният финансов директор Харалд Вилхелм.
Какво влияние на целия бизнес оказва гражданското въздухоплаване, се доказва от намаляващите резерви на концерна. Поради забавянето на доставката на A380, ликвидните активи на групата са се свили през първите девет месеца от 11,4 млрд. до 8,1 млрд. евро. Обикновено 70 до 80 на сто от продажната цена се изплащат едва при доставката на самите самолети.
Съвсем наскоро производителят на самолети се изказа скептично за това, че планираната цел за продажби за A380 тази година няма да може да бъде спазена. Директорът продажби на Airbus Джон Лийхи очаква за тази година 30 продажби на гиганта, но засега има само четири твърди поръчки и писмо за намерение за пет допълнителни A380.
Истинското проблемно дете на EADS остава подразделението за отбрана Cassidian. През първите девет месеца на годината оперативната печалба спада с осем процента. EADS сега поставя под лупа структурата на разходите и освен това търси потенциал за подобряване на изпълнението на договорите. Резултатите се очакват до края на годината.
Планираното, но провалено преди месец сливане с BAE Systems, се очакваше да помогне особено на Cassidian, която страда от боледуващата отбранителна система в Европа. Ендерс бе договорил с британците по-добър достъп до американския пазар, но планът се провали преди всичко заради нежеланието на германското правителство.
Все пак ръководителят на концерна държи на годишните цели. Приходите трябва да скочат с 10% до поне 54 млрд. евро. За печалбата на акция предвижданията са в размер на 1,95 евро.