Икономическата криза в Европа и жестоката ценова конкуренция в областта на потребителската електроника затрудняват най-голямата германска търговска верига Metro, която има 14 обекта в България.
През третото тримесечие нетната печалба на гиганта в търговията на дребно се е свила с близо 60% спрямо предходната година до едва 89 млн. евро. „Междувременно и в Германия се увеличават признаците на тренда на забавящата се икономика“, предупреди главният изпълнителен директор на концерна Олаф Кох във вторник по време на представянето на тримесечните данни в Дюселдорф. През третото тримесечие компанията отчита 2% спад на продажбите на родния пазар, който е най-големият за Metro.
Metro отчете спад от 35% на печалбата преди лихви и без отчитане на еднократни фактори за третото тримесечие – до 398 млн. евро (514 млн. долара), което е значително по-малко в сравнение с 614 млн. евро година по-рано.
В началото на този месец компанията вече публикува предупреждение, че оперативната печалба за цялата година ще бъде по-ниска от миналогодишната. Сега за печалба преди лихви и данъци (EBIT) компанията очаква около 2 млрд. евро, а преди това дружеството очакваше EBIT на нивото от миналата година от 2,372 млрд. евро.
Приходите на концерна за третото тримесечие на тази година са се повишили с 0,6 на сто на годишна основа до 15,9 милиарда евро.
Олаф Кох, който трябва да придвижи напред трансформацията на концерна, говори за "предизвикателна икономическа среда". Той е начело на концерна от началото на годината, а от излизането на компанията от водещия германски индекс Dax той се опитва да постигне обрат, междувременно и с агресивна ценова политика. „С изправена глава изпадаме във втората лига“, заяви при напускането на Dax в началото на септември Кох. Но междувременно изминаха няколко седмици, а повод за оптимизъм почти няма.
Това е трето поредно тримесечие със спиращ дъха спад на печалбата. Компанията отдава понижението на свитите маржове в германските си вериги за битова електроника и в Южна и Източна Европа.
За да спечели междувременно малко по-голяма финансова гъвкавост шефът на Metro може да продаде своето „проблемно дете“ Real. Според запознати разговори за евентуална сделка продължават от известно време с "шепа заинтересовани страни." Това важи особено за бизнеса на Real в Източна Европа и Турция, където веригата супермаркети оперира 108 магазина. В Германия има 312 магазина от марката.
Дюселдорфците сложиха Real на рафта за продажба още преди няколко години, но винаги са оставяли всички опции отворени, включително продажба, частична продажба, както и оставане под шапката на Metro.
Ако всичко премине по предварителния план, до края на годината международните магазини или част от тях може да се превърнат в пари, писа наскоро германското икономическо списание Wirtschaftswoche. Съвсем наскоро стана ясно, че международното подразделение се грижи за 3 милиарда евро годишни продажби, докато в Германия Real има приходи от 8,3 млрд. евро на година. Така Кох ще може да намали и рисковете пред бизнеса, тъй като според експерти златните времена пред търговията на дребно в Източна Европа са отминали. Това отчасти се дължи на демографското развитие, а от друга страна – на увеличаване на интензивността на конкуренцията, казва Борис Планер от базираната във Франкфурт информационна компания Planet Retail, цитиран от Wiwo.
Също така и еврокризата вероятно ще държи за известно време Централна и Източна Европа в клинч – със съответните отрицателни последици за нехранителни бизнес в магазините на Real. „Да се продаде източноевропейския бизнес на Real, за да се запълни поизпразнената каза, няма да е най-лошата идея", казва Планер.
И конкурентът Carrefour също отчете за третото тримесечие леко повишение на продажбите си и се оплаква също така от слабостта на пазарите в Италия и Испания. От юли до септември в Германия Metro претърпя лек спад на продажбите, а в страните от Западна Европа приходите значително се свиват с 5,4% до 4,7 млрд. евро. За сметка на това в Азия и Източна Европа Metro успява да повиши значително бизнеса си.
Акциите на компанията спаднаха с 2,9% до 21,43 евро в понеделник, но заличиха тези загуби след обявяване на резултатите във вторник. От началото на годината акциите на Metro са се обезценили с 24%, което доведе до изпадане на компанията от основния германски индекс DAX през септември.