Единното европейско небе се оказа инициатива, която 10 години след създаването си, още не е дала резултат. Така поне гласят печалните изводи на ЕК по отношение на развитието на проекта.
Целта на Единното европейско небе беше да намали наполовина разходите по въздушното движение. През 2001 г., когато приключваха обсъжданията по споразумението, в Европа един на всеки три полета имаше закъснение. Средното закъснение през 1999 г. бе от около 25 мин и достигаше няколко часа в пиковите периоди. Двете причини за това бяха продължаващото нарастване на въздушния трафик - средно с 5% годишно и неефективното организиране на въздушното пространство в Европа, което бе разпокъсано от национални граници и политически интереси, което не може да се справи с нарастването на въздушния трафик. Именно заради втората причина започна обсъждането за Единното небе.
Но данните показват, че въздушното пространство над Стария континент е все още разпокъсано, а това удължава полетите със средно 42 километра.
По-дългите полети означават повече средства за керосин, но и повече изгорели газове и замърсяване на околната среда. Самолетите закъсняват от разписанието си, а това води до по-високи такси за ползване. Неефективността коства допълнителни около 5 млрд. евро, изчисляват от ЕК.
Чиновниците посочват като добър пример САЩ – при същото въздушно пространство, но много по-добър контрол – съответно и трафикът е по-голям, и разходите са два пъти по-ниски.
Комисарят по въпросите на транспорта Сийм Калас коментира, че през пролетта на 2013 година ще представи законодателни предложения, чиято цел е да ускорят изпълнението на инициативата.
В Европа има повече 440 летища, а всяка година пътуващите със самолет се увеличават. Без единна система за управление на въздушното пространство скоро ще бъдем изправени пред истински хаос в небето, предупреждават още от ЕК. До 2050 година разходите от въздушните „задръствания“ ще станат с 50% по-високи.


Виц на деня - 18 декември
Мачовете по ТВ днес (18 декември)
Без ток във Варна на 18 декември 2025
Времето във Варна на 18 декември 2025
18 декември е определен за Международен ден на мигранта
Как китайският износ подкопава бъдещето на поколението Z в Азия
Изкуственият интелект захранва икономиката на Тръмп, но избирателите се тревожат
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Audi връща А4 – какво да очакваме
Автомобилите с най-добри аудио системи
Mercedes разкри подробности за китайския мотор в новия CLA
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Епъл - копие на майка си Гуинет Полтроу
Радостин Василев обеща да има "голям бой" в парламента
Владимир Путин нарече европейските лидери "малки прасета"
Отиде си големият Боян Радев
Вандализъм в столичния квартал "Мотописта”: Над 20 коли осъмнаха с нарязани гуми