IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ford предупреждава за свръхкапацитети в Европа

Около една пета от заводите за коли на Стария континент може да станат излишни, считат представители на бранша

09:00 | 05.05.12 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Сглобяване на Ford Focus III в германския Зарлуис.<em> Снимка: Ройтерс</em></p>

Сглобяване на Ford Focus III в германския Зарлуис. Снимка: Ройтерс

Американският производител на автомобили Ford очаква, че конкуренцията на европейския пазар ще продължи да се ожесточава. По думите на изпълнителния директор на компанията за Германия Бернхард Матс, излишните капацитети на масовите производители ще продължат да нарастват и ще ги въвлекат в пагубни ценови войни. "Ситуацията се изостря", заяви той в интервю за германското издание на Financial Times.

Апелът на мениджъра отключва дебата за това как може да бъде решен проблемът с излишния производствен капацитет. Европейската комисия и индустриалната асоциация ACEA говорят за възможна помощ. Но подкрепа за смяна на по-стари автомобили с по-нови, като схемата от 2009 г., засега се изключва като вариант заради празните държавни хазни.

А продажбите на автомобили намаляват, като особено драматично е положението в Южна Европа. Масови производители, като Peugeot или Fiat, са продали от началото на годината с една пета по-малко автомобили спрямо предходната година. Те са зависими от пазари като Италия или Испания, където обаче дълговата криза стопира желанието за покупки. Изпълнителният директор на Fiat Серджо Маркионе, който същевременно е и председател на Acea, смята, че свръхкапацитетът в Европа е около 20%. 

Експертите са единни, че трябва да има закриване на заводи. Застрашени са завод на Peugeot близо до Париж и две фабрики на Fiat. Дори и заводът на Opel в Бохум се счита за застрашен от затваряне. Още преди няколко години Ford намали производствения си капацитет в Европа. Въпреки това американският концерн съобщи миналата седмица, че заводът в Кьолн ще работи с по-кратко работно време. „Ще решим след летните отпуски дали още няколко дни след това ще има по-кратки смени", казва Матс.

Освен в Кьолн Ford има и втори завод в Германия – в Зарлуис. Но съвсем малка част от продукцията е предназначена за германския пазар – над 80% са за експорт. Така и двата германски завода са съвсем слабо зависими от европейския пазар. А там отново се очертава спад на продажбите. „Смятаме, че през тази година европейският пазар ще отчете с 1,3 млн. единици по-ниски продажби. Това е спад от 8,5% на годишна база“, пресмята Матс. Това развитие ще се отрази и на собственото производство. През първото тримесечие продажбите на Ford в Европа отчитат спад. Все пак концернът смята, че може да запази своя пазарен дял, но едноличен лидер с голямо отстояние остава Volkswagen.

Последна актуализация: 18:29 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
dean.jordanov
преди 12 години
В близките няколко години все по-голям процент азиатски коли ще бъдат закупени, за сметка на по-скъпите европейски. А китайците вече влизат през задния двор в Европа (България - мръсно и *** място) - GreatWall
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още