Базираната в Дюселдорф германска верига за търговия на дребно Metro записа загуба за първото тримесечие под ръководството на новия си главен изпълнителен директор Олаф Кох, предава Ройтерс.
Слабото тримесечие беше очаквано, но загубата от 82 млн. евро е значително по-висока от очакванията на анализаторите. Кох се бори с наследството на предшественика си Екхард Кордес, който поведе концерна към курс на твърд аскетизъм по отношение на разходите. Новият шеф иска да увеличи продажбите, но нужните за тази цел инвестиции и ценовата офанзива избутаха Metro в червената зона.
Кох смята, че най-късно през следващата година действията му ще се отразят в ново увеличение на печалбата. Днес той отново подчерта своята сдържана прогноза за 2012 г., която остава неубедителна заради несигурната икономическа среда с продължаващи рискове.
След спада на печалбата през миналата година сега Кох очаква през 2012 г., при нарастващи приходи, оперативна печалба преди данъци на равнището от миналата година - 2,37 млрд. евро. На борсата във Франкфурт акциите на Metro губят 3,5% от стойността си.
„Ние инвестирахме много в последните месеци за по-добри цени и обслужване на клиентите. Нашите усилия за увеличаване на продажбите започват да дават желания ефект", заключава Кох.
Като цяло Metro увеличава за първото тримесечие продажбите с 2,2% до 15,6 млрд. евро, което отговаря на очакванията на анализаторите.
Както пазарите на едро (Cash&Carry), така и магазините на Real, веригата за електроника Media Markt, Saturn и Kaufhof допринасят за ръста на приходите. Но същевременно всички те очакват и значителни оперативни загуби. Спадът е особено силен в Media-Saturn. В най-голямата верига за потребителска електроника в Европа отсъствието на съществени отстъпки е ясно доловимо и е довело до спад на продажбите от 3,7% на годишна база. Също така и разходите за експанзия са били в ущърб на печалбите.
Загубата от дейността в концерна възлиза на 9 млн. евро спрямо печалба от 142 млн. евро година по-рано. В крайна сметка и след участието на трети страни загубата е от 82 млн. евро, докато преди година се отчете загуба от 3 млн. евро. Анализаторите очакваха EBIT в размер на 49,5 млн. евро и нетна загуба от 51,3 млн. евро.
Кох пое кормилото в Metro в началото на годината, а предшественикът му Екхард Кордес загърби концерна след дълга борба за власт и спорове между акционерите. Кох нареди в Metro промяна в културата и засега замрази продажбите на Kaufhof и Real. Той ще попречи и на планираното разширяване към нови пазари.
Така например Кох планира да се откаже от идеята на Кордес за навлизане на магазините от типа Cash&Carry в Индонезия. Като се има предвид тежката пазарна среда, инвестициите на концерна ще бъдат „приоритизирани". Кох намали и бюджета за тази година от 2 на 1,8 млрд. евро. „Главен приоритет за нас е ръстът в приходите“, пояснява Кох.
Metro присъства в 33 страни с повече от 2100 обекта и 290 000 служители. В България веригата има 14 обекта.
С ръста в приходите Metro се справя по-добре в сложната икономическа обстановка от конкурента си Carrefour. Най-големият европейски търговец на дребно страда от въздържанието на потребителите в обхванатите от кризата европейски държави. Приходите на Carrefour спадат през първото тримесечие с 2,1 на сто.