Един от най-престижните проекти на европейската политика е на път да се провали. Според информация на Financial Times Deutschland консултантската компания Roland Berger не вярва, че ще може да получи 300 млн. евро начален капитал, за да бъде създадена европейска агенция за кредитен рейтинг. Berger се надяваше преди всичко на подкрепата на големите немски и френски банки, обаче среща малък интерес от тяхна страна. И от германската индустрия идват насрещни сигнали - Съюзът на германските индустриалци BDI се обяви наскоро срещу плановете.
„Наистина ли се нуждаем от нова агенция?", съмнява се и главният икономист на IHS Global Insight Нариман Беравеш, като определи решението по създаването й като чисто политическо. Европейците се надяват, че агенцията им ще е много по-лоялна както към страните от ЕС, така и към местните компании, подчертава Беравеш.
И така олигополът на доминиращите от САЩ агенции S&P, Moody's и Fitch вероятно ще остане циментиран години напред. Техният пазарен дял е 95%. Трите компании са допринесли според някои за финансовата криза, като снабдяваха съмнителни ипотечни кредити в САЩ с най-добрите кредитни рейтинги. В резултат на това те усилиха спекулативния балон в така наречените високорискови ценни книжа, чието пукане се превърна в глобалната финансова катастрофа, пише германското издание на Financial Times.
Освен това европейските политици укоряват агенциите на САЩ и в това, че са допринесли за понижаването на рейтинга на Гърция и другите засегнати от дълговата криза страни в еврозоната. Създаването на европейска рейтингова агенция се счита в много европейски столици за основен урок от кризата от последните години.
Наистина има няколко такива инициативи. Политиката обаче до този момент залагаше определено на проекта на Roland Berger. На него участниците се доверяваха най-много, че ще успее да се включи успешно с истинската конкуренция на „голямата тройка". Представеното през есента предложение на ЕС за реформиране на индустрията на кредитните рейтинги може да се чете отчасти и като „Lex Бергер". То предвижда наред с другото, ротационен принцип - задължението да сменя редовно агенцията, което трябва да помогне на нови доставчици да навлязат на пазара. Критици като BDI, Европейската централна банка или Европейската комисия за търговия с ценни книжа (ESMA), намират това за непрактично предложение.
Разработеният от партньора на Berger, Маркус Крал, принцип за кредитните рейтинги би преобърнал наопаки бизнес модела на бранша. Вместо емитентите, които издават ценни книжа, рейтингите трябва да се плащат от инвеститорите. Така агенциите вече няма да имат стимула да си осигуряват поръчки с преувеличени добри оценки. Неясно остава обаче как инвеститорите трябва да бъдат накарани да плащат за рейтингите. „Много потенциални донори, с които се свързва Крал, се съмняват дали моделът за плащане от инвеститорите ще проработи", казва запознат със ставащото източник.
преди 12 години "...ще е много по-лоялна както към страните от ЕС, така и към местните компании..."Лоялен, по-лоялен, най-лоялен... към страните от ЕС.. Ай сиктир ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Смях на филийки... отговор Сигнализирай за неуместен коментар