Консорциумът “Набуко” обмисля съкращаването на дължината и на капацитета на проектогазопровода, който трябва да пренася каспийско синьо гориво за Европа, заради наличните по-малки количества суровина, съобщи The Wall Street Journal.
Тръбопроводът от оригиналния проект е дълъг 3 900 км. Предвидено е той да започне от границата на Турция с Грузия и да завърши в Австрия, като капацитетът му е 31 млрд. куб. м.
Според новото предложение съоръжението ще е само от България до Австрия, като капацитетът му ще се свие почти наполовина, научило е изданието от запознати източници, пожелали да останат анонимни.
Все пак първоначалният проект остава на масата на преговорите за по-нататъшни дискусии, допълва един от източниците на изданието.
Консорциумът Набуко е потвърдил, че търси алтернативи. “Ние сме в процес на оценка на няколко сценария, включително преизчисляваме дължината и капацитета на тръбопровода. Въпреки това предпочитаният от нас проект е вече съществуващият, но така или иначе не е взето финално решение”, коментира говорителят на консорциума Кристиан Долезал.
Новината идва в разгара на тежка битка между няколко конкурентни проектогазопроводи, които трябва да доставят каспийски газ за Европа.
Изграждането на съоръженията е от ключово значение за Европейския съюз, който търси алтернативен коридор за внос на природен газ от Централна Азия в опит да диверсифицира доставките от Русия.
Експерти обаче се питат дали в Централна Азия има достатъчно синьо гориво, за да се запълни капацитетът на планирания газопровод, тъй като обемите от основния източник на природен газ (находището Шах Дениз ІІ в Азърбайджан) е на една трета от капацитета на Набуко. Избледняват и шансовете за допълнителни доставки на суровина от Ирак или Туркменистан.
В края на миналата година Турция и Азърбайджан се споразумяха за Трансанадолския газопровод (ТАНАП), след което Турция оттегли подкрепата си за Набуко. Построяването на ТАНАП ще обезсмисли изграждането на част от Набуко, тъй като първият газопровод също ще черпи газ от находището Шах Дениз ІІ, припомня изданието.
Наскоро се появиха и съмнения дали някои от участниците в консорциума Набуко ще спазят ангажиментите си. Миналия месец главният изпълнителен директор на RWE Юрген Гросман коментира, че компанията му “подкрепя опции за газови доставки, които да ограничат финансовите й експозиции”.
“Компанията, която е силно засегната от германското отстъпление от ядрената енергия, би могла да подкрепи и други тръбопроводи, които се състезават с Набуко", коментира Гросман.
Конкурентни на Набуко проекти са Югоизточният европейски газопровод, проектиран от ВР, както и два други тръбопровода, които са проектирани за доставки на каспийски природен газ до Италия.
Трансадриатическият газопровод е финансиран от група компании, сред които е норвежката Statoil, която има 25,5% дял в находището Шах Дениз ІІ. Другият конкурент на Набуко е междусистемната връзка Турция-Гърция-Италия, или ITGI, за който министерствата на енергетиката на Гърция и Италия потвърдиха подкрепата си за съоръжението днес.
Перспективите пред Набуко са помрачени и от подкрепяния от Русия проект Южен поток, в който се включиха енергийни гиганти като BASF и Électricité de France. Проектогазопроводът предвижда пренос на 63 млрд. куб. м природен газ през Черно море до Европа.


Желязков коментира кървавата атака в Сидни
Предупреждение от MI6: Русия е експанзионистична и ревизионистка заплаха
Трифонов: Това, че Асен Василев е излязъл с тънкото си гласче да пее химна - не го прави лидер на протеста
Близо три десетилетия след смъртта си Франк Синатра отново оглавява музисалните класации
Започват консултациите за съставяне на служебно правителство
Цената на петрола се покачва поради по-добро търсене от Китай
Най-слабите продажби на дребно в Китай след Covid усилват икономическите рискове
Франция иска отлагане на вота в ЕС по търговското споразумение с Южна Америка
Пета Ла Ниня за шест години ще наруши реколтите и веригите за доставки
Трудната истина зад Индо-Тихоокеанската стратегия на САЩ
Изтеглянето на милиони мотори показва големия проблем на съвременните ДВГ
Как Mercedes-Benz W124 постави еталон с „несъвършените“ си огледала
Полицията в Дубай се сдоби с най-откаченото Ferrari Purosangue
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Шефът на MI6 предупреждава Путин: Няма да изоставим Украйна
Тръмп похвали мъжа, обезоръжил единия нападател в Сидни
Франция пусна най-дългия градски лифт в Европа
Бъди LIVE с Dnes.bg: Спечели билети за концерта на Hauser и още страхотни награди
Куба отложи партийния си конгрес заради икономическата криза