Европейската комисия прие днес решение, което ще ускори процеса на сертифициране и одобрение на железопътните линии и влакове, оборудвани с Европейската система за управление (European Train Control System – ETCS), предаде БТА.
Системата е европейски стандарт за влакова сигнализация и контрол на скоростта. С нейното въвеждане се очаква значително да се подобри конкурентоспособността, особено при превоза на товари по високоскоростни железопътни коридори.
Чрез системата информацията се подава от контролния център към компютър във влака, който изчислява максимално разрешената скорост и автоматично я понижава, ако е необходимо.
Досега в Европа действат над 20 различни системи за сигнализация и тяхната съвместимост е сериозна техническа пречка пред международния транспорт, отбелязва ЕК. За пример е посочено допълнителното вграждане на национална система за сигурност в локомотив, който вече е получил разрешение в различни страни.
Набавянето отново на всички разрешителни за безопасност може да струва над два милиона евро, а процедурата може да отнеме повече от две години.
Ползите от ETCS могат да бъдат постигнати само ако продуктите са напълно съвместими и отговарят на европейските изисквания. Съществуващите национални системи за ограничение на скоростта на влаковете не са съвместими.
Приетото днес решение повишава изискванията по отношение на изпитанията, като предвижда продуктите за командното табло във влаковете да бъдат изпробвани в акредитирани лаборатории.