Близо 60 на сто от фирмите, анкетирани в проучване на Европалати, са заявили, че през 2012 година очакват ръст на приходите от продажби в чужбина. Малко над 30 на сто от запитаните смятат, че приходите ще се запазят на нивата от тази година, а спад очакват 13 на сто от анкетираните.
Данните са от проучване на Европалати (Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати), направено сред 70 000 фирми в Европа, включително и България. А темата от октомври е "Износът - основен двигател за оптимизъм през 2012 г. в Европа", съобщи БТА.
Резултатите от проучването показват още, че близо 52 на сто от анкетираните фирми очакват ръст на приходите от продажби в страната си догодина. За около 34 на сто приходите ще са същите, а спад по този показател очакват близо 15 на сто от компаниите.
Почти половината от компаниите, участвали в проучването, очакват, че инвестициите през 2012 г. ще са аналогични на обемите през 2011 г.
България е на второ място по ръст на очакванията на приходи от продажби в чужбина след Португалия, а най-песимистични са компаниите от Чехия и Унгария.
„Не можем да очакваме голям ръст на продажбите в Европа“, коментира председателят на БТПП Цветан Симеонов. По думите му положителни сигнали за експорта на България дават арабските страни. Потенциални пазари са и Бразилия и Аржентина.
Заради външнотърговската политика на Русия и поставяните бариери пред стоките от ЕС, както и тенденцията за създаване на зона за свободна търговия с държави от Централна Азия, не може да се очаква особен ръст на продажбите на наши компании там, смята Симеонов.