През май тази година Pangda влезе в шведския автомобилопроизводител с 65 млн. евро. Малко преди това Saab бе напуснат от друг китайски инвеститор – непознатата в Европа верига за търговия на дребно Hawtai. Youngman Lotus, също от Китай, държи 29,9% в Saab.
Pangda вече поръча за своите дилъри в Китай повече от 2 000 автомобила срещу предплащане. Доставките трябваше да бъдат осъществени през септември, но този срок не беше спасен от шведите.
Продаденото през 2010 от General Motors на Spyker предприятие страда от липса на финансови средства. След сделката Saab натрупа дългове за над 100 млн. евро и не можеше да плаща своевременно сметките на доставчиците си. Те, от своя страна, предпочетоха временно да преустановят доставките на някои от най-важните части.
Saab не беше далече от възможността да получи германска подкрепа, но преговорите с BMW за сътрудничество в производството се провалиха. Компанията се опита да пробие и на китайския пазар в опит да се спаси и да възобнови спряното през април тази година производство в заводите в Швеция. Компанията подписа предварителен договор с китайския концерн Youngman Lotus Automobile за придобиването на 29,9% от компанията майка Spyker Cars. Китайците са били готови да платят 136 млн. евро за пакета акции.
Преди това китайският дилър на автомобили Pangda инжектира в шведската компанията 109 млн. евро срещу 24% от акциите й, а фирмите ще създадат съвместна компания с дялово участие 50 на 50 процента за автомобилите Saab в Китай.
Към средата на годината обаче стана ясно, че шведската автомобилна компания няма как да плати заплатите на своите служители и работници. На фона на исканията на кредиторите започна разпродажба на имоти, за да се набавят свежи средства.
За Saab работят 4000 души в Швеция, повечето в завода й в югозападния град Тролхетан. За подизпълнителите й обаче работят около 25 хил. души. General Motors пое пълния контрол над Saab през 2000 г., припомня DPA.