На всички значими пазари в Европейския съюз се отбелязва спад на продажбите на нови автомобили, съобщава Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), цитирана от германския бизнес всекидневник Handelsblatt.
Между януари и юни е отчетен спад от 2,1% до общо 7,12 млн. автомобили. През май пък новите регистрации в ЕС отчетоха ръст от 7,1% до 1,2 млн. коли.
Докато броят на нови регистрации в Германия е спаднал незначително с 0,3% спрямо предходния месец, в Испания спадът е от една трета. Във Франция също се затвърждава негативната тенденция: спадът там също е значителен - минус от 12,6%. За цялото първо полугодие обаче все пак има ръст от 1% спрямо първите шест месеца на 2010 г.
От всички големи пазари най-силен ръст за шестте месеца на годината е отчел германският - с 10,5%. Най-предпазливи са били купувачите в страните, които в момента изпитват дългова криза. Така например броят на новите регистрации в Италия е спаднал с 13,1% спрямо първите шест месеца на 2010 г. Двойно по-голям е спадът в Испания (26,8%). В Гърция пазарът се стопи почти наполовина - спадът там е от 43,9%. В целия ЕС пазарът на нови автомобили е отчел спад за шестмесечието от 2,1%.
На тази негативна тенденция устояват германските автомобилостроители. Концернът Volkswagen, групата BMW и Daimler отчитат ръстове от 5,7%, 10,8% и 1,7%. Негативно се развиват продажбите за Chrysler (спад от 31,1%), въпреки че компанията се изкупува все по-усилено от италианския концерн Fiat. Италианците също отчитат спад от 12,7%.
Ако се вземат предвид само месечните резултати, повечето германски автомобилостроители също са отчели спад. Volkswagen например е продала през юни с 4,7% по-малко автомобили спрямо месец по-рано, Mercedes - 2%, Opel/Vauxhall - 11,3%, BMW - 1,8%. Единствено при Audi има ръст на месечна база от почти 9%.
Бързорастящите корейски марки Hyundai (+9%) и Kia (+14%) продължават положителната си тенденция, докато японската Toyota отчита спад от 26%.
Слабите резултати на пазарите в Испания и Франция се дължат и на приключването на правителствените програми за субсидиране на частни покупки от местните производители, обяснява германският браншови съюз VDA.
В САЩ продажбите на леки автомобили са се покачили с 13% за първите шест месеца на 2011 г. спрямо първото шестмесечие на предходната година. За германските компании ръстът е дори по-висок - над 17%. По този начин пазарният дял на колите немско производство скача до 7,8% за леки автомобили и 11,3% от тежкотоварните коли.
И в развиващите се пазари продажбите на немските производители се увеличават, но със забавени темпове. В Бразилия германските автомобилни концерни са продали с 9,5% повече коли за първите шест месеца на 2011 г. спрямо същия период на предходната година. В Китай ръстът е от 9,7%, а в Индия - 16%.
Най-високите ръстове обаче са регистрирани в Русия - плюсът е от над 50%, вероятно заради държавните субсидии.