United Continental Holdings Inc., AMR Corp., American Airlines и Air Transport Association of America оспорват в съда плановете на Европейския съюз (ЕС) за въвеждане на ограничения за въглеродните емисии в авиационния сектор, пише Bloomberg.
Във вторник американските авиокомпании ще оспорят пред върховния съд на общността закон, имащ за цел да разшири европейския пазар на въглеродни емисии, така че в схемата да бъдат включени всички полети от и до летища в ЕС.
Европейската схема за търговия с въглеродни емисии, „както е приложена за международната авиация, нарушава международното право и представлява лоша политика“, казва Стив Лот, говорител на ATA. Тази политика „определено пречи и за договарянето на целесъобразно и ефективно глобално решение“.
Първият опит на ЕС да разшири най-голямата в света програма за търговия с въглеродни емисии отвъд границите си предизвика бурна международна реакция. Китайската авиационна асоциация обяви, че мерките, които влизат в сила от догодина, са „необосновани и незаконни“. Асоциацията предупреди за потенциален търговски конфликт.
Уили Уолш, директор на International Consolidated Airlines Group SA, собственик на British Airways, миналия месец заяви, че „определено очаква останалите страни да отвърнат на удара“.
Мерките, предприети от ЕС, които са следствие от удвояването на въглеродните емисии, отделяни при полетите над Европа през последните две десетилетия са „практически пример“ за това, което трябва да бъде направено за предотвратяване на глобалното затопляне, казва Кони Хадегард, европейски комисар за климатичните промени.
„Мерките са в пълно съответствие с международните закони и ние сме уверени, че съдът ще застане на наша страна и ще разбере нашите аргументи“, казва Исак Валеро-Ладрон, говорител на Хадегард пред Европейската комисия (ЕК). „Нямаме никакво намерение да оттегляме или да изменяме закона“.
Системата за търговия с въглеродни емисии е стартирана през 2005 г. и обхваща повече от 11 хил. производители. Тя е в съответствие с приетия от ЕС план за борба с глобалното затопляне. Според нея, компании, които превишат квотите си за въглеродни емисии, трябва да плащат глоби или да купуват права за допълнителни емисии от бизнеси, които замърсяват по-малко.
Според щатските авиокомпании, плановете нарушават международното право, Протокола от Киото, споразумението между ЕС и САЩ за въздушните превози и Конвенцията за международна гражданска авиация, известна като Чикагската конвенция.
„Авиокомпаниите трябва да се опитат да предложат полети, замърсяващи атмосферата с по-малко въглеродни емисии, вместо да се опитват да оборват в съда този разумен и добре написан закон“, казва Ани Петсонк, консултант на базираният в Ню Йорк Environmental Defense Fund.