Петдесет процента от европейските граждани смятат, че финансовите продукти трябва да бъдат опростени. Все по-трудно за потребителите се оказва да се ориентират във финансовите услуги, които стават все трудно разбираеми дори за сравнително образовани потребители.
Това показва наскоро проведена анкета, данни от която представи еврокомисарят за здравеопазване и защита на потребителите Джон Дали на конференция в Брюксел. „Принудени сме да се справим с тази сложност, а това е още по-неотложно в условията на финансовата криза.“
Двадесет и четири от двадесет и пет германски банки дават неподходящи съвети на своите потребители, показало друго скорошно проучване, цитирано от Дали.
С факти като тези ще се бори обществен уебсайт, функциониращ вече и на български, със свободни за използване уеб-базирани материали в областта на потребителското образование: за начални учители и учители в средните училища, и за преподаватели (обучители) на възрастни в областта на неформалното образование, за потребители, търсещи решения на различни проблеми в помощ на потребителите в защита на техните права.
Става дума за онлайн проект за образование на потребителите на Европейския съюз - DOLCETA, финансиран от ЕК и ръководен от Европейска университетска мрежа за продължаващо образование (EUCEN).
Сред разработените теми са договорите за продажба, правата на потребителите, рекламата, уреждането на споровете, безопасността на стоките и услугите, единният европейска пазар.
Отделни разработки има за управлението на семейния бюджет, за потребителските и за ипотечните кредити, за управлението на банковата сметка, средствата за разплащане, спестяванията и инвестициите и др. Дадени са и методически указания, тестове и игри.