Близо 4 млрд. лева просрочени задължения са събрали публичните изпълнители на Националната агенция за приходите (НАП) през изминалата година. Това е с над 200 млн. лева повече в сравнение с 2020 г., като се наблюдава ръст на събраните суми за погасяване както на задължения, възникнали през годината, така и за по-стари, съобщиха от НАП.
Приходната агенция отчита общо подобрение на събираемостта и посочва, че близо 98% от всички новодекларирани за внасяне данъци и осигуровки през 2021 г. са били заплатени в рамките на годината.
От НАП обясняват, че по-високата събираемост се дължи на проактивната комуникация и партньорския подход, прилаган за ранно уведомяване на задължените лица, които са пропуснали да платят в пълен размер публичните си дългове.
Практиката е при непогасени задължения да се изпращат електронни писма, да се провеждат телефонни разговори или лични срещи с публични изпълнители на НАП. По този начин се стимулира доброволното погасяване на просрочени публични задължения и се разясняват възможностите за обезпечаване и плащане на дълговете при финансови затруднения.
Данните на НАП показват, че максимум в тримесечен срок, след като получат електронно уведомително съобщение или проведен телефонен разговор, над 45% от лицата погасяват изцяло задълженията си, а общият размер на дълга им намалява с 68%. След проведени срещи с териториални директори на НАП близо 900 задължени лица са намалили дълга си към бюджета с над 320 млн. лева, а 157 от тях са погасили изцяло задълженията си на стойност 110 млн. лева.
„Препоръчваме на гражданите и фирмите да ползват е-услуги на НАП с ПИК или КЕП, за да се информират дали имат задължения и какъв е актуалният им размер. В случаите на образувано изпълнително производство, клиентите, които изпитват финансови затруднения, могат да се обърнат към компетентния публичен изпълнител, за да обсъдят подходящи мерки за обезпечаване и заплащане на просрочените задължения към фиска“, съветва Боряна Жилова, директор на дирекция „Събиране“ в НАП.