Константина Войнова, експерт в отдел „Финансови инструменти“ към Фонд на фондовете, Явор Гочев, инвестиционен мениджър в Innovation Capital, и Камен Банковски, инвестиционен мениджър в Vitosha Venture Partners, разказват повече за дейността, резултатите и механизмите на работа на Фонд за ускоряване и начално финансиране в подкаста "Фонд на фондовете: Мисия финансиране" с водещ Живка Попатанасова.
Фонд за ускоряване и начално финансиране подкрепя предприемачеството и капацитета за растеж на малките и средни предприятия. Той подобрява достъпа на младите и развиващи се предприемачи до финансиране и прехода на българската икономика към такава, основана на знание, каза Константина Войнова.
„Проектите се финансират по “Оперативна програма иновации и конкурентоспособност” с ресурс по “Европейски фонд за регионално развитие”, както и от национален ресурс“, уточни тя.
Тя добави, че ресурсът, който организацията управлява и предоставя, е близо 71 млн. евро. Фонд за ускоряване и начално финансиране е разделен на 3 части. Първите два фонда са Innovation Capital и Vitosha Venture Partners. Третият фонд се казва New Vision 3 и той подкрепя компании в малко по-напреднал начален етап на развитие. Първите два фонда подкрепят и предприятия, които са в съвсем начален етап на развитие, като "pre-seed" и акселерация.
„От своето учредяване фондовете са предоставили или ще предоставят в много кратък срок финансиране за над 130 предприятия“, допълва тя
Заедно с мобилизирания частен ресурс средствата, които достигат до крайните получатели са близо 43 млн. евро.
Основната задача на фонда, казва Явор Гочев, е да управлява средствата и да намери най-добрите проспекти за компании, които да се възползват от финансовата подкрепа и да развият устойчиви бизнеси, които да пораснат.
„Тук говорим за рисков капитал и не изключваме възможността някои от тези компании да не успеят и да фалират“, уточнява той.
Камен Банковски казва, че при инвестиции в такива компании, фондовете често се опитват да разберат дали определен бизнес с осигурения капитал ще успее достатъчно бързо да достигне до следващ етап на развитие. Този етап може да бъде достигане до устойчивост – компанията да пласира продукти или услуги на пазара достатъчно добре, за да издържа оперативната си дейност, да се развива и да продължава да расте, или пък да покаже достатъчно добри показатели, за да бъде финансирана отново от друг фонд.