IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Сумата за обединяване на заеми расте с близо 14%, използва се за нови проекти

Една трета от потребителските кредити на 20-40 годишните са с цел консолидация на заеми, показва проучването „Потребителският кредит на българина”

13:16 | 15.11.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

През последните шест месеца с 13,7% расте средната сума на заявленията за кредити за консолидация, отчита най-новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, подготвен от "БНП Париба Лични Финанси".

От май до октомври тя се увеличава от 9 582 лева, каквато беше в периода ноември 2020 г.-април 2021 г., до 10 890 лв. към момента. Средните суми на заявките за потребителски заеми, подадени към банката, нарастват с 9,4%, което показва, че в периоди без затваряне на държавата хората са по-склонни да реализират големи проекти, констатират експертите. Така например, средната сума на заявленията за кредити за ремонт на дома се увеличава с 6,7% до 9 026 лева, за покупка на употребяван автомобил – с 6,5% до 9 154 лв., а за пари в брой – с 15,3% до 5 718 лв.

От обобщените данни на "БНП Париба Лични Финанси" се разбира, че българите на 20-40 години най-често кандидатстват за кредити за обединяване на задължения. Една трета от заявленията, подадени от хората на тази възраст, са за такива проекти.

Според експертите на банката 20-40 годишните кандидатстват за кредити за консолидация на средна стойност 9 330 лева. Това показва, че младите хора са по-склонни да използват иновативни и удобни финансови продукти и да оптимизират месечните си разходи.

Интересна тенденция е, че хората използват тези кредити не само, за да обединят стари задължения, но и за да си осигурят средства за нови проекти. Констатацията на  обзора „Потребителският кредит на българина“, който се издава два пъти годишно – през пролетта и есента, се смята за показателен за развитието на пазара в България и представителна извадка от заявленията за кредит, тъй като клиенти на "БНП Париба Лични Финанси" са повече от 1,6 милиона клиенти, които използват потребителски кредити за финансиране на различни проекти – от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.

Над 90% от хората използват инструмента "обединяване на задължения" не само да оптимизират и преструктурират стари кредити, но и за да финансират нови проекти. Това е една от причините клиентите да предпочитат по-висока месечна вноска за консолидация – средно 330 лв., в сравнение със средното за останалите потребителски кредити на банката, при които средната месечна вноска е в размер на 250 лв.

Експертите констатират, че хората, които използват кредити за обединяване на задължения, имат добри доходи и възможности да финансират нови проекти, а заемът за консолидация при тях не е „лекарство“ срещу висока задлъжнялост, а ключ към ново потребление, с което да повишат стандарта си на живот. Тази тенденция се потвърждава и от факта, че хората консолидират по-малко от два заема, което показва, че търсят удобство при изплащането на задължения, а не облекчение на дългово бреме.

В "БНП Париба Лични Финанси" са на мнение, че финансовата култура на българите расте, което се доказва от промяната при използването на кредити за консолидация – през 2015 г. техният дял беше 17,2% от всички заявления, докато в края на октомври е 27,6%.

Увеличава се и средната сума на тези заеми – докато през 2015 година хората кандидатстват за средно за 5 325 лв., по последни данни тя е почти двойно по-висока – 10 890 лв.

По данни на банката заявленията за обединяване на задължения с най-висока средна стойност са подавани от хора на възраст 40-49 години – 12 834 лева.

63% от заявленията са за ремонт на дома и обединяване на задължения

В периода май-октомври българите най-често търсят финансиране за реализиране на проекти за ремонт на дома – 35,3% от заявленията, за консолидация – 27,6% и покупка на употребяван автомобил – 16,1%.

Делът на най-търсените кредити не се е променил значително в сравнение с предходните шест месеца, което показва, че приоритетите на хората остават същите – уютен дом, разумно управление на семейния бюджет и притежание на по-добър автомобил. Сред топ 10 цели на проектите са и пари в брой, лечение, покупка на мебели, семейни тържества, почивки, ремонти на автомобили и плащане на сметки.

Заемите, които "БНП Париба Лични Финанси" в България предоставя като подкрепа за реализиране на плановете, са с максимален размер до 80 хил. лева и срок на изплащане до 96 месеца, а за обединяване на кредити – до 120 месеца.
Предоставя се и допълнителна възможност коректните клиенти да отложат една месечна вноска годишно без каквито и да е такси.

Средната сума на заявленията достигна 8 835 лв.

От май до октомври средният размер на заявките за потребителски кредити, подадени към "БНП Париба Лични Финанси" в България, расте с 9,4% спрямо периода ноември 2020 г. – април 2021 г. Новото издание на обзора показва, че хората са кандидатствали за средно 8 835 лв., а шест месеца по-рано сумата беше 8 074 лв.

Средният размер на заявките за топ 5 цели, които формират близо 90% от всички проекти, се увеличава с 11,4%. Така например размерът на заявленията за ремонт на дома расте с 6,7% от 8460 до 9 026 лева, за покупка на употребяван автомобил – с 6,5% от 8 596 лв. до 9 154 лв.

Ръстът на средните суми на молбите за покупка на автомобил се обяснява както с желанието на хората да притежават по-модерни автомобили, така и с намаленото предлагане заради пандемията.

Средната сума на заявките за пари в брой се повишава с 15,3% до 5 718 лв., а за лечение – с 14,7% до 5 810 лв. Значително понижение обаче е отчетено при кредитите за финансиране на семейни почивки – от 7 014 лв. в периода ноември 2020 – април 2021 до 4 395 лв. през май-октомври 2021.

72% от заявленията са подадени дистанционно

Пандемията промени навиците за кандидатстване на хората. Българите все по-често използват дистанционните канали, което се доказва от факта, че в периода май-октомври 2021 50,8% от заявленията са подадени онлайн, а други 21,4% – по телефона. Най-често интернет каналът за кандидатстване се използва от 20-годишните – 68% от техните заявления са подадени по този начин. Хората на възраст 50+ все още предпочитат контакта „лице в лице“ и 40% от тях кандидатстват в офиси на банката.

Цел на заемите за покупки

Данните от обзора показват, че хората на възраст 50-60+ години най-често заявяват кредити за ремонт на дома. Около 40% от техните молби са за такива проекти на средна стойност 4 751 лева. Над тази средна сума за заявленията за ремонт на 40-49 годишните – 10 691 лв.

Покупката на употребяван автомобил е най-честата цел на кредита за 20-годишните – около една трета от техните молби са за финансиране на кола на средна стойност 4 751 лв. Често това е първият потребителски кредит на хората от тази възрастова група, които тепърва започват да градят кредитна история. По отношение на кредитите за пари в брой, най-висока средна сума – 8 хил. лева, заявяват хората на 50-59 години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:15 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още