Голямата част от финансирането, заложено в бюджета на НЗОК, отива за болнична помощ. През 2020 и 2021 г. държавният бюджет предвижда над половината от средствата отпускани от НЗОК да бъдат за болнична помощ. Лекарствата и медицинските изделия са следващият по големина разход в бюджета на НЗОК, надхвърлящ една четвърт от общия бюджет и достигащ през някои години до почти 30%. Високите разходи за болнична помощ в сравнение с разходите за превенция и доболнична медицинска помощ са характерни за българското здравеопазване по принцип, не само при здравните услуги, насочени към децата.
о3
За съжаление и универсалният достъп до здравеопазване не покрива всички здравни проблеми, с които децата могат да се сблъскат – има заболявания, обикновено тежко протичащи или хронични, чието лечение струва скъпо и е трудно достъпно. В тези случаи то не е универсално гарантирано дори за децата и се налага техните родители или хората, които се грижат за тях, да прибягват до специални процедури за осигуряване на достъп до лечение, които изискват много време, свързани са с много бюрократични процедури, причиняват голям стрес, а изходът не е гарантиран.
Голямата част от финансирането, заложено в бюджета на НЗОК, отива за болнична помощ. През 2020 и 2021 г. държавният бюджет предвижда над половината от средствата отпускани от НЗОК да бъдат за болнична помощ. Лекарствата и медицинските изделия са следващия по големина разход в бюджета на НЗОК, надхвърлящ една четвърт от общия бюджет и достигащ през някои години до почти 30%. Високите разходи за болнична помощ в сравнение с разходите за превенция и доболнична медицинска помощ са характерни за българското здравеопазване по принцип, не само при здравните услуги, насочени към децата.
Въпреки на пръв поглед ясната връзка между по-високите разходи за деца и по-добрите икономически и социални резултати на обществото (например по-висок дългосрочен растеж, по-ниска безработица, по-ниска степен на неравенства и др.), без количествена оценка на инвестициите в едно дете не може да се направи извод доколко политиките за деца са ефективни и постигат резултати. Липсата на яснота относно разходите на държавата за едно дете поставя сериозни ограничения и пред вземането на решение накъде да се насочват инвестициите и какво може да се подобри в бъдеще, посочват авторите на доклада.
Към момента в България липсва обобщено перо за всички разходи за децата в държавния бюджет, което прави оценката на инвестицията в децата невъзможна без допълнителна аналитична работа.
Данните ще се актуализират всяка година с нова информация за планираните и реалните инвестиции в трите основни направления – здравеопазване, образование и социални дейности в бюджета на България. Това е първият по рода си в България инструмент за анализ на инвестиции и може да се използва за оценка и проследяване на финансовите вложения в детските политики.