През следващите няколко години ще наблюдаваме огромен ръст на достъпността на потребителски кредити в интернет и извън нето. Те ще са в социалните мрежи – вградени в YouTube видеа, в стрийминг платформи, в месинджъри. Това прогнозира Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси в България по време на форума „Ритейл бизнесът днес и утре: Плащания и устойчивост".
Бъдеще на един клик
„С един клик ще се получава цялата информация, без значение какъв е каналът – в дебитната или кредитната карта и това е бъдещето. Но клиентът сам ще взема решение как да плати и това вече е реалност, когато се говори за отворено банкиране, което заличава границите между държавите и тази реалност ще настъпи много скоро и в България“, посочи банкерът.
Той потвърди, че все по-голямо значение ще придобива персонализацията на клиентите, които използват електронна търговия, но разликата ще е в емоцията, като за това опознаване ще помогне изкуственият интелект.
„Бъдещето е реалност – от една страна използване на изкуствен интелект и създаване на емоция с цел постигане на устойчивост“, отбеляза Жозе Салойо.
По думите му с развитието на технологиите офертата за кредит ще бъде дълбоко персонализирана, плащанията за продукти и услуги ще бъдат основно безконтактни и хората ще се възползват от бърза доставка от автономен робот или дрон, което ще бъде друга генерална промяна.
Всички тези промени ще улеснят електронната търговия и ще доведат до промяна на бизнес моделите на търговците. Ритейлърите ще трябва да разработят нови услуги и да възприемат удобни онлайн решения за пазаруване и за лесен достъп до финансиране на покупките.
Жозе Салойо подчерта, че всички тези тенденции, които променят сектора, са част от средносрочната визия за развитието на ритейла и потребителското кредитиране на БНП Париба Лични Финанси. Банкерът коментира, че има синхрон между еволюцията на пазара и 20-годишното развитие на БНП Лични финанси в България. Той смята, че заеми се търсят от хора, които са със стабилни доходи и могат да си управляват финансите си.
Ваучер за бъдеща покупка
По думите му хората все повече осъзнават въздействието на своите проекти върху обществото и околната среда, затова компанията има стратегия и вече предлага очакваните от клиентите услуги.
„Ще финансираме цялостна услуга в рамките на целия жизнен цикъл при покупка и ползване на даден продукт със заем от БНП Париба Лични финанси", обясни банкерът. Той информира, че това се прави за по-дългосрочното ползване на уредите, като се предвиди удължаване на сроковете. Целта е при използването му да се подпомага кръговата икономика, а ползата за клиента е получаване на отстъпка за ваучер за устойчиво потребление.
Салойо напомни, че иновациите са част от стратегията на компанията, като целта е достъпът до услугите да стане за секунди, вместо сегашните минути и часовете в миналото.
„Чатбот, дигитална инфо карта, електронен портфейл, са само част от възможностите, които ползват клиентите на БНП Париба Лични финанси", обясни Жозе Салойо и очаква да се увеличат каналите за достъп на клиентите на потребителско кредитиране.
Той е категоричен, че ще расте значението на изкуствения интелект при създаване на нови банкови продукти, които да отговорят на съвременните изисквания.
Смяна на модела
„Стандартът вече е друг – за всяка секунда забавяне в дигитално приложение се губят 7% от потребителите, но не е така, когато клиентът чака в офис 20 минути, за да се срещне лично с консултанта“, каза Салойо.
Той съобщи, че през последните две години компанията ускори дигитализацията в електронната търговия и заради Covid-19.
„Разработваме нов сайт за търговците, за да се ускори връзката, говорим за чат бот, за продажби по най-различни канали. Влагаме персонализираното управление на риска в интерес на клиентите. Това е еволюция, за която ще говорим в бъдеще за 1,6 милиона клиенти“, прогнозира банкерът.
БНП Париба Лични Финанси разработва изцяло нов процес, с който да улесни онлайн операциите на търговските си партньори. Основните предимства на новото решение са: минимални усилия за интеграция от страна на партньора, пълна дигитализация на процеса и гладко клиентско изживяване.
Клиентско преживяване
Салойо допълни, че в компанията работят за опростяване, прозрачност и персонализация, които ще генерират доброто отношение към клиентите.
„При взаимоотношенията с клиентите няма разграничение между дигитално и физично – взаимоотношенията започват в дигиталния канал и продължават във физическия свят. Но това може да проработи само ако има изградено доверие. Ако не виждаш човека срещу теб, дали ще получиш това, което си поръчал“, риторично попита Салойо.
Той смята, че е важно какви взаимоотношения се изграждат.
„Вече не започваме от физическата среда към дигиталната, а обратното, защото разглеждаме начина на мислене на клиентите. За да предоставим най-доброто изживяване, трябва да мислим като него и да използваме анализа на данни от различни източници на информация, за да персонализираме предложенията. Инвестициите на компанията в бъдеще ще са насочени към това“, каза още Салойо.
Людмила Петрова, маркетинг мениджър на БНП Париба Лични Финанси в България, разкри, че в нашата страна се наблюдава европейската тенденция за нарастване на възрастовите групи на трийсетгодишните потребители и на тези над 60 години.
„Достъпни сме за различните възрастови групи, но докато младите от 18 до 30 години търсят заеми, които да адаптират към своите проекти, свързани с житейски събития, хората на 60+ търсят кредити с по-големи суми – за развлечения, за нови автомобили, за пътешествия, и това доказва, че няма разделение в дигиталните заявки от различните възрасти, които остават активни в живота“, коментира експертът.