IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ЕИБ отпуска заем от 40 млн. евро за модернизацията на Летище София

Финансирането на "Соф Кънект" ще подкрепи модернизацията на летищните съоръжения за безопасност и сигурност по най-новите стандарти за защита на околната среда

17:29 | 13.07.21 г.
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: БГНЕС</em></p>

Снимка: БГНЕС

Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и “Соф Кънект” АД, дружество със специална инвестиционна цел, мажоритарна собственост на компанията Meridiam, подписаха договор за заем от 40 млн. евро за модернизацията на Международно летище София. Финансирането е подкрепено от Механизма за свързване на Европа (CEF) на Европейската комисия, съобщиха от ЕИБ.

CEF е инструмент за финансиране на ЕС за насърчаване на растежа, работните места и конкурентоспособността чрез целеви инфраструктурни инвестиции на европейско равнище.

Финансирането от ЕИБ ще подкрепи модернизирането на инфраструктурата и компонентите за регулаторна дейност, безопасност и сигурност според най-новите стандарти. Освен това проектът ще подобри ефективността на летищните съоръжения, включително компонентите за енергийна ефективност и ще гарантира най-съвременна защита на околната среда.

Летище София е част от основната Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T) в регион на сближаване. То е сред най-натоварените летища на Балканите и едно от най-големите в Централна и Източна Европа, което удвои броя на пътниците между 2013 и 2019 г.

Investor.bg припомня, че България възложи 35-годишен концесионен договор за развитието, модернизирането, поддръжката, управлението и експлоатацията на летището на "СОФ Кънект" АД с акционери Meridiam Investments, Meridiam Eastern Europe Investments и Meridiam Infrastructure Europe III, както и австрийската строителна компания Strabag.

Заемът на ЕИБ е изцяло в съответствие с Пътната карта на климатичната банка, която бе одобрена през ноември 2020 г. Пътната карта изключва финансиране от ЕИБ за инвестиции, предназначени за увеличаване на капацитета на летища, като вместо това залага на инвестиции за подобряване на съществуващия капацитет, включително безопасността, сигурността, модернизация и декарбонизацията.

Според Лиляна Павлова, вицепрезидент на ЕИБ, въпреки че броят на пътуванията намаля по време на пандемията от Covid-19, подкрепата за Летище София за предстоящите дейности е от дългосрочно стратегическо значение, тъй като те са необходими за привеждане в съответствие на компонентите за регулаторна дейност, сигурност и енергийна ефективност с най-новите стандарти.

„В ЕИБ с удоволствие подкрепяме този проект, който беше обезпечен от Механизма за свързване на Европа и е част от Трансевропейската транспортна мрежа, чиято цел е преодоляване на транспортните несъответствия и укрепване на социалното, икономическото и териториалното сближаване в Европейския съюз", посочи Павлова и напомни, че през 2019 г. през аеропорта са преминали 7,1 милиона пътници.

Адина Валеан, европейски комисар по транспорта, подчерта, че Международно летище София е част от основната Трансевропейска транспортна мрежа. „Неговата модернизация ще бъде от полза както за българските граждани, така и за служителите, партньорите и пътниците на летището. Окуражително е да има летища, които инвестират в подобрения, свързани с екологията, здравето и безопасността. Имаме нужда от това, ако искаме да направим въздушния транспорт устойчив, интелигентен и гъвкав. Съчетаването на средства от ЕИБ и Механизма за свързване на Европа означава, че можем да увеличим максимално въздействието на нашите инвестиции за постигането на тази цел”, отбеляза еврокомисарят.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:25 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още