Сливания и придобивания на застрахователи в България
В България в последните години и общото, и животозастраховането нарастват значително. Брутните записани премии за животозастраховането се увеличават с 12,3%, а за общото с 15,8% за 2019 г. Така за периода от 2016 до 2019 г. GWP на целия застрахователен пазар се увеличава с 41,9% (12,4% растеж на годишна база).
Пазарът на животозастраховане в България е високо концентриран, като петте най-големи компании в страната притежават 92,4% от пазара, а останалите 7,6% са разпределени между шест играча. През юни 2019 г. Групама сля своите две животозастрахователни дружества, за да засили позициите си на пазара. Така, компаниите са вече пет, с общ пазарен дял под 10%, но перспективите за консолидация са големи.
Животозастрахователният сектор в България е сравнително малък, като Виена Иншуърънс Груп води с 30,3% пазарен дял.
Сегментът на общото застраховане е почти пет пъти по-голям. Концентрацията е значително по-ниска, като се има предвид, че петте най-големи застрахователя притежават 54,5% от общия пазарен дял. Останалата част от пазара е разделена между 20 компании, всяка от които има по-малко от 10% пазарен дял. Значителният брой на по-малки играчи в сектора също е предпоставка за бъдещи инвестиции. През 2019 г. водещи компании са Lev Insurance, Булстрад и ДЗИ с общо 35,3% пазарен дял.
Влияние на коронакризата
COVID-19 засегна пряко част от застрахователния пазар, но като цяло пазарът на Общо застраховане е стабилен въпреки кризата, свързана с извънредното положение и изолацията, обявена от правителството на 13 март. В Deloitte отчитат, че през първата половина на миналата година брутната записана премия в сектора нараства незначително с 0,7% на годишна база.
Резултатите за продажби на традиционните застрахователни продукти „Каско“ и „Гражданска отговорност“, които формират три четвърти от пазара на Общо застраховане, остават незасегнати от пандемията. Прогнозата на Deloitte е, че продажбите на „Каско“ ще намалеят в средносрочен план заради спада от 45% при покупката на нови автомобили.
Пазарът на животозастрахователни продукти започва да се влияе от пандемичната ситуация, като очакванията са, че в средносрочен план ще постигне значително по-ниски резултати заради консервативната реакция на потребителите с по-ниски доходи на глава от населението. През първата половина на 2020 г. вече има 14% спад в сектора, а през втората половина от годината се очаква той да се задълбочи.