IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Бизнесът поиска 9% ДДС и за топлите витрини

Последната идея на управляващите за промяна на косвения налог нарушава един от основните принципи на данъчното облагане – неутралност, твърдят търговци

13:52 | 04.11.20 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) поискаха по-нисък ДДС и за храната от топлите витрини. Това се разбира от позиция на организацията, изпратена до финансовия министър Кирил Ананиев и до медиите.

Припомняме, че миналата седмица управляващите обявиха, че обмислят промени в Закона за данък добавена стойност за доставки на храна по домовете. Мярката ще е валидна до края на 2021 година. В момента намалена ставка по ДДС в размер на 9% ползват ресторантите и заведенията, но ако храната е за вкъщи, налогът е 20%. Идеята да се намали косвения налог за храна от заведение, опакована за вкъщи, ще струва на хазната 15 млн. лв. по-малко приходи от ДДС.

От Сдружението за модерна търговия са убедени, че засегнатите от пандемията от COVID-19 бизнеси у нас трябва да бъдат подпомогнати от държавата с подходящи и ефективни инструменти, но се обявиха твърдо против проекта за намаляване на ставката на ДДС от 20% на 9% за доставки на прясно приготвена храна само от ресторанти.

„Предложението поставя в неравноправно положение търговците, които също продават, а някои от тях и доставят, прясно приготвена храна за вкъщи, защото според него ако един клиент си купи вечерята от топлата витрина на търговска верига или я поръча от там, ставката ще е 20%, а ако я поръча от ресторант - 9%. На практика търговецът и ресторантът ще извършват еднаква услуга, но ще работят при различни данъчни условия, което нарушава един от основните принципи на данъчното облагане – неутралност“, пише в позицията на сдружението. 

Искането за намален ДДС и за топлите витрини и прясно приготвена храна за вкъщи потвърждава опасенията на противниците на идеята да се променя по принцип ставката на най-важния данък за държавните приходи. Когато намалиш за един сектор, неминуемо и други ще поискат такава преференция. Председателят на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова се обяви против промяната на ставките още през лятото.

Според Сдружението за модерна търговия в повечето страни в ЕС потреблението на храните се облага с диференцирани ставки по ДДС. От организацията признават, че преди всичко диференцираните ставки, особено в страни като България с голям дял на сивия сектор и склонност към избягване на данъци и данъчни измами, създават голям риск за приходите в държавния бюджет, а фискалната стабилност е фундаментално важна за бизнес средата и развитието на икономиката.

„За разлика от единната ставка по ДДС, диференцираните ставки поставят в привилегировано положение едни стоки, услуги и бизнеси и наказват други. Всеки прецедент, както вече виждаме, води до лавина от допълнителни искания за нови и нови привилегировани стоки и услуги. Ресторантите ли са по-важни, или образователните услуги? Лекарствата или храните? Кои храни, кои лекарства, кои услуги... Това са трудни въпроси, споровете по които може да пропилеят огромна част от социалния капитал в непродуктивна за обществото посока и да създадат голяма несигурност за бизнеса. Вярваме, че единната ставка е по-добра алтернатива от диференцирани ставки, при които по-ниският данък за избрани се налага да се компенсира с относително висока ставка за всички останали“, пише в становището.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:17 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 1
mrynmryn
преди 4 години
Аз имам наблюдение от една варненска верига и мога да ти кажа, че всичките продукти са си баш в срока на годност. На 70% от нещата наистина не са вкусни, дори когато са топли. Цената определено също не е изгодна, аз оня ден направих мусака за 10лв, излязоха 6 порции, докато една порция мусака на подобни места е между 3 и 4 лв.. А и каймата едва ли ще е със същото качество. А защо хората купуват - просто ги мързи да готвят, не им се занимава, а и отнема време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 1
фиг.1
преди 4 години
Храната от топлите витрини в хипермаркетите не е вкусна, не е и особено евтина, а и всички знаят какво става с продуктите на които им изтича срока на годност. Тъй че аз също съм се чудил защо хората я купуват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 2
Yanis83
преди 4 години
Кой бизнес го иска?Големите хранителни вериги нали?Дори 0%ддс да им го направят,цените за крайния потребител няма да се променят. Незнам въобще защо им се "гъчат" хората на топлите витрини,като овце на ясла.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още